Etykiety

: Games : Rozgrzeszenie (Video Game) $ 10 11 11 September 11 Września 1280x720 1400 18+ 2 2012 21 24 2K Czech 3 360 3d 3Multiplayer 3PLAYSTATION 3PSNXbox 3Research 3Xbox 3Xbox 360 4 4A Games 64 720p 8 Absolution Achievements action Activision Ad Ad Council addons adult Advertising akcja Akcji aktualizacja aktualizacja tytułu Aktualizacje treści aktualności Alan Aliens alienware Alive Allah allegro Amd amount analiza Android Animacje Animals animation animations anomalie Apocaliptic Apokalipsa App App Store Archeolog Arma 3 Arts Asked & Answered Assasin Assasin Creed Assassin's Creed III Asus auta Auto Avatar Avatars avatary AvataryBuddy Axel badania bajki Battlefield Beaterator benchmark beta Bethesda Bezpieczeństwo BFG BIografia bit bitwy biznes Black Ops Black Ops II Blitz WoT blood blue błędy Bogaty bonusy brain Brakujące Brazil Brazylia bronie broń bros Brotherhood Buddy Buddy Icons budowle bug bugi bugs Bully: Scholarship Edition Bunt button buy calculation calkulator Call of Duty Call of Juarez Capcom Card cars celebryci celebs celowanie Cementary cena Cenega CEO Challenge Characters cheaters Check It Out Chinatown Wars chmura chmurze choice Chrome Cień Czarnobyla cinematic City clan client Clip Club cmentarz COD Code Collectibles Colonial Comando Sombra combat comics Commodore Competitive Spirit computer contact Content Content Creator Content Updates ContentMax Contest Contest Crews Controller core cores counter Counter-Strike:Global Offensive creed Crew Cut crews Crews Fan Videos Crime Crisis Croft cross Cry Crystal Dynamics Crytek cs 1.6 cuda Customize cut cutscene cyberpunk cyfrowa dystrybucja Czasopisma człowiek z blizną czołgi Dan Houser Danger Close Dark Darkworks Darmowy System Operacyjny data data premiery Ubisoft dead Dead Island Dead Space death Deathmatch dedykowane serwery Dedykowany demo design designer Desktops Deus developer devGaming Diablo differences directX Disorganized Crime dlc dodatki Dog dogs Dokument dolary doniesienia DONTNOD Doom Doom 3 dorosłość doświadczenie Download Downloadable Downloadable Content Downloads dreams Driver Drivers drugs dual chanel dvd dx dx10 dx11 dziadek dziewczyna dziki dzwięk dźwięk dźwiękowa dźwiękowa Mp3 E-kino e-mail e-sport E3 EA Polska Edition Efekty Effects egzemplarze Eidos Ekipy Elder Electronic elektroniczna elektronika email end Engine enix epic Episodes From Liberty City erotic error error unknown ESL esport eve event Events EventsMax Payne Eventy everythink Ex Explorer fabuła facebook fakty Fallout family fan Fan Art Fan Filmy Fan Video Fan Videos fani Fanowskie Video Fansites Far Far Cry 4 farma fast Favorites fb Feedback felieton female Feud Feudal Lords ficzery fifa film Filmy fire first first trailer fix fizyka Flashpoint Found Found via fpp fps free-to-play fun funkcjonalność funkcjonalny future game Game Informer Game Tips Game with Developers GameInformer Gameplay Games Games for Windows Games fun Gamescom Gamesmaster gaming gang gangi gangster gazeta gc gdzie geforce generacja get Ghz gier girl GlassBox glitch Global glos głupota Golden GoldenJoystick Golgota Google gra Gra Wieloosobowa gra z developerami Gra z Deweloperami gracze grafen Graffiti graficzne graficznych grafika granaty Grand Grand Theft Auto Grand Theft Auto IV Grand Theft Auto V Grand Theft Auto V. gta V grandpa granie graphene graphick graphicks graphics green grenades grid gry gry akcji gry na świecie gry sieciowe gry w Polsce gry WoWP gryonline gryonline.pl GSM GTA GTA 4 gta 5 GTA Advance GTA IV GTA Online gta V GTA: San Andreas GTA: Vice City GTA3 GTA4 GTA5 GTAV gtx Guns hack hacks hakerzy Hammerpoint Hands-On Hawk hd headphones health Hearthfire help historia Hitman Honor horror Hostage Hostage Negotiation I am I Am Alive Icons id idea IGN II III ilość impreza imprezy Imprezy Online infected info infografika informacja informacje Informer Innowacje Instagram intel Interactive Internet Internet Technologia IO iPad iPadi iPhone iPod touch Islam island iTunes IV iv-mp iv-multiplayer iv;mp iv;multiplayer iv:mp iv:mp iv:multiplayer iv:multiplayer iv:sa Japan Japonia JC2-MP jednostki Jobs joel ellie joypad Joysticks Just Cause 2 Just Cause 2 Mod kalkulacja Kara karta karta graficzna karty karty graficzne kasa kategorie Kepler kilka killer kinect Kino klan klanówki klienta kłopoty kobieta kobiety komiks komórka Komórkowe Komputer Komputer Świat komputery Komputery stacjonarne Konami koncepcje konfiguracja konie koniec konkrsy konkurs Konkursy konsekwencje konsola konsole kontakt konto konwersja Koran kosmos kowboje kowboy kradzież krew kryminaliści krzem kulisy kup kupić kupka kustomizacja L.A L.A Noire L.A. Noire Lady laptop laptopy Lara lat Laugh Legends and Killers legendy level levels Liars and Cheats Liberty City licencja license liczba life Linux Lite Live Livestream loadouts Local Justice Loch logika Lost and Damned Low ludzie Ludzkości łatka łzy m4 macintosh Made in Heaven Mafia magazine magic mail make małolaty man Manhunt Manhunt 2 Maniak map maps mapy Marines mario marketing mashinima Mass Effect Max Max Payne Max Payne 1 Max Payne 2 Max Payne 3 Max Payne 3. Multiplayer Max Payne. Max Payne 3 Max Payne3 Mechy Medal Medal of Honor Medal of Honor: Medal of Honor: Warfighter Medale media member members Memories Message Metro 2033 metrów mężczyzna microphone Microsoft Midnight Club milions miliony Minecraft mlodzi MMO mobile Mobilny mod modder moderatorzy Modern Modification mods mody modyfikacje molyneux ps3. playstation3 more Moto Motoryzacja movie możliwości MP mp ekipy MP Games Mp3 mp3:mp multi Multikino Multiplayer Multiplayer Event MultiTheftAuto murder music muzyka myślenie nagrody najnowsza najtrwalszy Nanotechnologia napisy narkotyki naughty Negotiation New New York News Newswire niepoczytalny Nintendo NJ nobienie noire noobs noob notebook Notebooks Nowa nowe nowe avatary nowe mapy nowiny Nowy Jork nożna Nurt nvidia NY Obcy oblicze obsługa oddanie oddany odwołanie of Offensive Official Ogłoszenie Ogniwo ok okładka okulary Olimpic online Online Event opcje open Open Enrollment Operation opłacalność options optymalizacja Orchestra orginalne origin oszuści out pack paczka paczka dlc patch Painful Painful Memories Pakiet Patch patologia patology Payne PayneMax pc pc strzelanki pc xbox360 PCX360PS3 people performance PES petycja Phone Phone Blog Introducing Phonei Photo physix pierwiastek pierwsze pika piłkaże piosenka Piraci piractwo pisarz Pismo pixel pl play player players playstation PLAYSTATION 3 PlayStation 4 playstation3 Pliki do pobrania plotki plus osiemnaście płyty Pobierz poczta Pod touch podgląd podobieństwa pojazdy pokręcone polacy Poland polish Polityka prywatności polonizacja polscy polska polski pomoc popaprańcy poprawka poradnik poradniki porady Porady gry Porównanie posibilities postaci postacie postęp postępu potencjał poziom poziomy Prace prawdziwe historie pray Pre-Order premiera preview prey price prieview Privacy Policy pro problemy procesor procesory produkcji progi Program programista programiści programmers programowanie progress projektant promocje prywatność przegląd Przenośne przesunięta przeszłość przewidywane przewodnik przygodówka przyjemność przyszłe przyszłość ps vita ps3 PS4 PSN psychiatra psychole psycholog quantic quiz r MP race radeon Radio Rage Raider rambo raper ray rdr rdzenie recenzja recenzje recka Recommendations red Red Dead Desert Red Dead Redemption Redemption Reef Entertainment regulamin reklama Rekomendacje release religia religion remade Remedy Remember Me report Research Resident Evil Revelations review revoke rewolucja Rich rifle Ringier riots River Rockstar Rockstar Benefits Rockstar Games Rockstar North Rockstar References Rockstar Verified Rockstar Verified Jobs Rocznica rodzina roku role Rony rozgrywka Rozgrywka Sieciowa rozgrywki rozrywka rozwój Różnice rp RPG rules rywalizacja rzeczywistość sa-mp sa=mp Sam Lake samoloty samp samsung San Andreas Sapphire scanning scarface screen Screensaver Screenshots Screenshots Screens screeny script Scripts Scrolls Scrools Seattle sell seria serio serwisy several Shepard Shoter sieciowe Silver siły Sim Sims Sims 4 Sing singleplayer sites skali skanowanie SKater sklep sklepy Skrypty skrzynka Skyrim slajd sleeping sli sluchawki słuchawki Smartfon Smartfony snake Snapmatic Sniper Social Social Club Software Softworks Soldier Song Sony Souls soundtrack sp3 Space Engineers specifications specjalne specyfikacje speed spekulacje spo spolszczenie społeczność spójność Springer sprzedane sprzedawanie sprzedaż Squads square Square Enix Square-Enix Staliningrad Stalker stan Standout Star Wars Stars Station 4 Steam sterowanie sterownik sterowniki story strategia strategie strategy stream streams strike strony strzelaniny strzelanki studio stworzenie subject suggestions sukces sumulation sumulatory Support SupportTitle survival symulator synchronisation synchronizacja szczegóły szejkowie sztuka szybkość ścieżka Ścieżka dźwiękowa śmiech śmierć Świat Świergot T-Shirts tactics take Take Two taktyka Tankfest Tanks targi TBoGT team teams tears teaser Techland Technauka Technologia Technology Tegra tekstury teledysk telefon Telefony test testers testy textures the The Ballad of Gay Tony The Elder Scrolls V: Skyrim The Last of Us The Lost and Damned The Old Republic The Pirate Bay Theft Theftendo thelastofus think third THQ Thresholds tips TipsMax Title Title Update TLAD tlou toilet Tomb Tomb Raider top Tournament Tournaments TP-Link tpp trailer trailery trainer trainery translate tranzystor Treyarch trick triki TrophiesWeapons trouble Truck Ambush True tryb trzeci Tsunami turniej tutorial tv Twitch Twitter two Tworzenie tydzień Tytuł Aktualizacja Ubisoft Ubisoft Montreal Ubisoft Shanghai udźwiękowienie ukradli Ultra ultrabook ulubione Undead Nightmare Unlockables Update Updates user ustawienia ustawień użytkownicy valentine day Valve vehicle vehicles version via Vice Victor Kislyi video video games videogame vision visual Vita voice w Wake walentynki Wally war War Z Warehouse Warfare Warfighter Wargaming WarGaming.net Warplanes wars wartość warunki Waśnie Watch Dogs WCG weapon weapons Weapons Bronie week wersja wersje western węgiel Wiadomości Wiadomość wideo Widźmin2 wiecej Wiedźmin Wiedźmin2 wierny wieści Wii WiiU Windows Windows 7 Windows 8 Windows Live windows7 windows8 WindowsPhone Wins wirtualna Witcher Witcher2 wizerunek wizualnie wojna Wojny Wojsko Polskie woman woman's womans Wordpress Wordpress Pisanie mobile Writing World World of Tanks World of Warplanes worldoftanks worldoftanks.eu WoT WoT e-sport WoWP wp Writer września wskazówki Wsparcie Współczesność wstydu Wszechświat wybór wycinek wycinek ekip wydajność wydane wydanie wydarzenia wydarzenie Wygaszacz ekranu wygoda Wygrane wykorzystanie wymagania wyścig wywiad x360 x64 xbox Xbox 360 Xbox LIVE Xbox One xbox360 XboxOne xd xp xross fire year youtube YouTube Favorites YouTube Ulubione Yves Guillemot zabawa zabójca zabójcy zachód zakupy załoga załogi zamach zapowiedz zapowiedź Zapytania & Odpowiedzi Zawody zdolny zdrowie zielone zieloni zjawiska zło zmiany Znaki znalezione zombie Zrzuty ekranu Zweryfikowane przez Rockstar zwiastun zwiedza zwolnienia życia Życie

sobota, 1 stycznia 2011

DX 10 czy DX 11?

To pytanie zadaje sobie każdy gracz. Na dziś dzień znamy tylko jedną grę, która jest napisana w DirectX 11 od podstaw: Jest nią Cywilizacja V. Zanim na naszym ekranie wyświetli się jedna klatka (czyli nawet nie animacja, a pojedynczy obraz) z danej gry, komputer musi przeprowadzić szereg operacji i obliczeń. W dużym uproszczeniu:

1. Ustalane jest co i gdzie ma się znajdować (pozycje bohaterów, elementów otoczenia itd.)
2. Karcie graficznej dostarczane są wszystkie te informacje wraz z potrzebnymi teksturami (bitmapa sprawiająca, że kamień wygląda jak kamień, a drzewo ma na sobie korę) shaderami (mini-programy, które odpowiedzialne są za grę światła i cieni na scenie) i innymi potrzebnymi elementami.
3. Karta graficzna „rysuje” siatkę geometryczną (trójkąty, prostokąty, kule i inne figury geometryczne).
4. Karta graficzna nakłada tekstury.
5. Aplikowane są shadery: scenę zapełniają cienie.
6. Stosowane jest filtrowanie, ewentualnie wygładzanie. Odbywa się też końcowa obróbka każdego piksela.
7. Finalny obraz składający się z milionów pikseli wyświetlany jest na monitorze.

Są gry, które bardziej obciążają jednostki teksturujące (TMU) w karcie graficznej (np. Metro 2033 lub GTA 4), a są też takie, które najwięcej zadań zlecają właśnie jednostkom cieniującym (np. Crysis). W tym miejscu należy wspomnieć o tesselacji, o której napiszemy obszerniej później. Tesselacja istniała już w Radeonie 8500 (tak! czasy DirectX 8) i to, że głośno jest o niej dopiero przy DirectX 11 wynika tylko z faktu, że jest ona obligatoryjna w tej wersji API, podczas gdy wcześniej nie była. Tesselacja to w pewnym uproszczeniu generowanie dużo bardziej złożonej siatki geometrycznej (punkt 3 naszego schematu). Gdyby była ona dostępna wcześniej, to kto wie, czy głowy bohaterów w grze Doom 3 byłyby takie… „kwadratowe”.

Heaven Benchmark – najpopularniejszy obecnie test DirectX 11 mocno eksploatujący tesselację

Radeon HD 5800
Proces przejścia na 40 nm zapoczątkował wspomniany powyżej Radeon HD 4770 i właśnie za nim (we wrześniu 2009) pojawiły się Radeony z serii HD 5800, a konkretnie HD 5870 i HD 5850. Było to także wejście w DirectX 11. W późniejszym okresie pojawił się też model HD 5830.

Po flagowym egzemplarzu karty GTX 295 od Nvidii nadszedł Radeon HD 5970, który odzyskał koronę wydajności dla AMD-ATI.

Warto wspomnieć iż pojawiły się jednak potwory takie jak ASUS MARS czy Sapphire TOXIC, które miały po 4 (!!!) GB pamięci GDDR5, mocno podwyższone taktowania (powyżej 900 MHz na rdzeniu) i jeszcze bardziej zadziwiały wydajnością. Niestety za zdziwieniem wydajnością poszło też, nawet większe, zdziwienie ceną tych cudownych wynalazków oscylującą wokół 4000 zł.

Proces wykonania 40 nm 40 nm

HD 5970


HD 5750 w wersji Low Profile

Radeon HD 6800
Radeony HD 6800 to przede wszystkim definitywne zerwanie z logiem ATI przy nazwie handlowej Radeon. Od tej pory logo pokazywało AMD Radeon Graphics, a nie ATI Radeon.

HD 6870
Teraz przechodząc do segmentu kart Nvidii. Początki nowej wydajności zaczynały się od 8800 GT, potem były 9600 GT, 9800.

W czasie budowy GT200 nie pomyślano nad jednym aspektem – skalowanie układu w dół. Nieznacznie można było to zrobić (GTX 280 -> GTX 260), ale dalej było już ciężko. Co więc dostaliśmy w ramach niższych modeli tej serii? Deser do odgrzewanych kotletów, czyli GeForce’a GTS 250 – najzwyczajniej w świecie był to model 9800 GTX+ z inną naklejką. Narzekaniu na taktykę zielonych nie było końca, ale tak naprawdę nie przemyśleli do końca swojego układu GT200 i nie mieli co zrobić.

GeForce GT400 Series
NVIDIA w ogóle pominęła układy z serii 300 i od razu przystąpiła do ataku z serią 400. GF100, czyli pierwszy, topowy układ zielonych w 40 nm stał się sercem GeForce’a GTX 480. Fermi, bo tak brzmi nazwa tego tworu NVIDII, jest bardzo wydajne, ale ma też wady. Jest: gorący, prądożerny i głośny. Jednak jeśli kogoś nie zraziły te przymiotniki i patrzy tylko na wydajność to jest to dobra propozycja. 480 jednostek strumieniowych, 60 TMU, 48 ROP’ów, 1536 MB pamięci GDDR5 taktowanej zegarem 924 MHz i TDP ustalone na poziomie 250 W. Taka oto specyfikacja pozwoliła na uzyskanie tytułu króla wydajności na rynku kart jednoprocesorowych.

GeForce 500 Series
Listopad i grudzień to czas premier dwóch najnowszych układów spod znaku NVIDII, a mianowicie GeForce’a GTX 570 i GTX 580. Te dwa akceleratory zbudowane są na GF110, czyli ewolucji Fermi (GF100) i trzeba powiedzieć sobie jasno – takie miało być pierwsze Fermi w momencie premiery. GeForce GTX 580 to w pełni odblokowany rdzeń Fermi (512 jednostek cieniujących, 64 TMU, 48 ROP) z tą różnicą, że jest – wydajniejszy, chłodniejszy i po prostu lepszy. Taktowanie rdzenia wynosi 772 MHz, a 1536 MB pamięci GDDR5 pracuje z częstotliwością 1002 MHz. TDP zostało ustalone na 244 W i GeForce GTX 580 jest w tej chwili niekwestionowanym królem wydajności.

Co z jego młodszym bratem? GeForce GTX 570 to, z grubsza, po prostu GTX 480. Ta sama ilość CUDA, TMU, ale mniejsza ilość ROP’ów (40 do 48). Do tego mniejsza ilość pamięci, bo została ona zmniejszona do poziomu GTX’a 470, czyli 1280 MB GDDR5. Taktowania tylko nieznacznie wyższe, bo 732 MHz dla rdzenia i 950 MHz dla pamięci. Wydawałoby się, że GeForce GTX 570 ustępuje GTX’owi 480, ale w rzeczywistości wcale tak nie jest. Usprawnienia architektury Fermi poszły w dobrą stronę i GeForce GTX 570, a w dodatku tańszy niż starszy GTX 480. To czyni go świetną propozycją.
Podkręcanie
Polecane karty;
Gigabyte Radeon HD 5670 1024 MB - 250 zł
Palit GeForce GTS 450 1024 MB - 400 zł
Sapphire Radeon HD 5750 1024 MB - 400 zł
Palit GeForce GTS 450 Sonic Platinum 1024 MB - 500 zł
Sapphire Radeon HD 5770 1024 MB - 500 zł
Palit GeForce GTX 460 768 MB - niska cena - 600 zł
Zotac GeForce GTX 460 768 MB – referencyjna konstrukcja o wysokiej jakości wykonania
Gigabyte GV-N460OC-768I – nie dość, że bardzo cicha to jeszcze fabrycznie podkręcona, a więc szybsza – 715 MHz na rdzeniu:
eVGA GeForce GTX 460 768 MB – wersja referencyjna, ale podobnie jak w przypadku Zotac’a możemy liczyć na najwyższą jakość wykonania
Palit GeForce GTX 460 1024 MB – najtańsze wersje nawet za 650 złotych
Gigabyte GV-N460OC-1GI – podkręcona do 715 MHz karta z systemem chłodzenia WindForce za około 700 złotych
ASUS ENGTX460 DirectCU/2DI/1GD5 – standardowo taktowana, ale z dobrym systemem chłodzenia za około 710 złotych
HIS Radeon HD 6850 (H685F1GD) – najtańsza dostępna na rynku karta na HD 6850 - 700 zł
GV-R685OC-1GD – fabrycznie podkręcona z dobrym chłodzeniem - 700 zł
Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum 1024 MB - 800 zł
eVGA GeForce GTX 460 FTW 1024 MB - 800 zł
Gigabyte GV-N460SO-1GI 1024 MB - 800 zł
Gainward GeForce GTX 470 1280 MB – najtańsza karta (około 900 złotych)
Zotac GeForce GTX 470 1280 MB – około 930 złotych za wysoką jakość wykonania
Gigabyte GV-N470OC-13I – około 950 złotych za o/c do poziomu 630 MHz
Gigabyte GTX 470 z serii „SO” – dokładny model: GV-N470SO-13I - 1100 zł

GeForce GTX 570 1280 MB - konstrukcje referencyjne - 1500 zł
Palit GeForce GTX 570 Sonic Platinum 1280 MB - dużo wyższa wydajność - 1500 zł

Jaką kartę graficzną wybrać?: Powyżej 1500zł

Ten segment przeznaczony jest tylko dla najbardziej wymagających graczy. Cena gra tutaj drugorzędną rolę, a liczy się przede wszystkim wydajność. Niewątpliwym zwycięzcą jest tutaj GeForce GTX 580, który w najtańszych wersjach kosztuje około 1900 złotych. Trudno jest tutaj mówić o korzystnej cenie, ale rzeczywiście: dostajemy bezkonkurencyjną wydajność.

Akapit należy się Radeonowi HD 5970. Jest to karta teoretycznie szybsza i tą szybkość jest w stanie wykazać w ultra-wysokich trybach, typu 2560x1600 z wygładzaniem krawędzi AA-x8. Trzeba się jednak zastanowić, kto realnie ma taki monitor. NVISION.PL odwiedza mniej niż 0,1 promila użytkowników z monitorami o tej rozdzielczości. Niestety, w większości przypadków są to tryby już niegrywalne! W Metro 2033 w 1920x1080 mamy średnio 34 kl./s na HD 5970, a tu jeszcze nie włączyliśmy wygładzania krawędzi, nie mówiąc o rozdzielczości rzędu 2560! W Crysis wiele lepiej nie jest, bo w 1920x1080 bez wygładzania krawędzi mamy około 50 kl./s więc zapasu na wyższe rozdzielczości raczej nie mamy. Trzeba też pamiętać, że jest to karta wyposażona w dwa GPU, a więc w części gier obecne będą przycięcia, skutecznie zniechęcające do dalszej rozrywki – ma się wrażenie, że zamiast 40 FPS mamy nie więcej jak 25-28. Do tego w części gier CrossFire (podobnie zresztą jak SLI) działać nie chce. Wystarczy wspomnieć o Gothicu 4, czy GTA IV, gdzie na HD 5970 w zasadzie się nie da grać – w takich tytułach wydajność jest na pomie kart Radeon za około 700-900 złotych. Problemem jest też obciążenie procesora, które jest większe niż w przypadku kart jednordzeniowych. Wymownym niech będą wyniki z Assassin’a II czy Counter-Strike: Source gdzie „najszybszy Radeon DX11 jest wolniejszy niż najwolniejszy Radeon DX11”…

Nie polecaliśmy, nie polecamy i pewnie długo jeszcze polecać nie będziemy kart graficznych z dwoma GPU, jak i konfiguracji multi-GPU. Tyczy się to zarówno SLI, jak i CrossFireX. Jeśli NVIDIA lub AMD nie wymyślą całkowicie nowego rozwiązania renderowania animacji w grach na dwóch GPU, to wciąż będziemy narażeni na wszechobecne przycięcia i niekompatybilności… no i większe obciążenie procesora – a przecież nie każdy ma Core i7 @ 4,3 GHz. Póki co jeden wydajny rdzeń graficzny jest lepszy, nawet jeśli na wykresach wydajności okaże się wolniejszy.
DirectX 11 i tesselacja
Pomimo iż od premiery pierwszej karty DirectX 10 upłynęły już 4 lata, to wciąż tylko część gier tworzona jest z wykorzystaniem technologii DX10 lub DX11. Większość gier korzysta z DirectX 9.0c. DirectX 11 jest z nami już rok, a mimo to mamy zaledwie kilkanaście gier, które „w jakimś tam” zakresie z niego korzystają. Określenie „w jakimś tam” jest tutaj jak najbardziej na miejscu, gdyż w większości przypadków trudno się dopatrzeć różnic w jakości obrazu. Najistotniejszą zmianą jest tesselacja. Fenomenem jest fakt, że AMD-ATI tak szeroko chwaliło się wsparciem tej technologii do czasu… premiery GF-a GTX 480. Po tym czasie stanowisko producenta Radeonów uległo zmianie. Faktem jest to, że karty serii GeForce lepiej działają z włączoną tesselacją, ale faktem też jest to, że trudno o grę i miejsce, w którym realnie różnice te będą miały znaczenie. W większości przypadków tesselacji po prostu nie zauważymy! Wszelkie rokowania dotyczące przyszłości mijają się zupełnie z celem, gdyż w naprawdę wymagających grach nawet najszybsze obecnie karty tesselacji po prostu nie dają rady, a co dopiero w nadchodzących!

Nie ma jednak wątpliwości, że kupowanie dziś mocniejszej grafiki zgodnej najwyżej z DX10 mija się zupełnie z celem. Jednak w przypadku słabszych konstrukcji argumentem jest nie tyle fakt obsługi DX11, a energooszczędność nowych konstrukcji.
Karty z zaniżonymi częstotliwościami O_o
Dla wielu będzie zapewne zaskoczeniem, że idąc do sklepu po kartę: „GeForce GTS 250” jest duża szansa że kupimy coś co tylko z nazwy przypomina tą kartę. Specyfikacja NVIDII określa, że taktowanie rdzenia dla tej karty wynosi 738 MHz, podczas gdy spora część kart dostępnych w sklepach ma najwyżej 700 MHz, a czasem nawet mniej niż 650 MHz. Pamięci z „regulaminowych” 1100 MHz często działają z częstotliwością 1000 lub nawet mniej! Jednak „mistrzostwem” wykazały się karty wykorzystujące układ graficzny GeForce GT 220: zamiast 800 MHz dla pamięci dostajemy kartę z pamięciami „tykającymi” w tempie 400 MHz. Skąd taka sytuacja?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz