Etykiety

: Games : Rozgrzeszenie (Video Game) $ 10 11 11 September 11 Września 1280x720 1400 18+ 2 2012 21 24 2K Czech 3 360 3d 3Multiplayer 3PLAYSTATION 3PSNXbox 3Research 3Xbox 3Xbox 360 4 4A Games 64 720p 8 Absolution Achievements action Activision Ad Ad Council addons adult Advertising akcja Akcji aktualizacja aktualizacja tytułu Aktualizacje treści aktualności Alan Aliens alienware Alive Allah allegro Amd amount analiza Android Animacje Animals animation animations anomalie Apocaliptic Apokalipsa App App Store Archeolog Arma 3 Arts Asked & Answered Assasin Assasin Creed Assassin's Creed III Asus auta Auto Avatar Avatars avatary AvataryBuddy Axel badania bajki Battlefield Beaterator benchmark beta Bethesda Bezpieczeństwo BFG BIografia bit bitwy biznes Black Ops Black Ops II Blitz WoT blood blue błędy Bogaty bonusy brain Brakujące Brazil Brazylia bronie broń bros Brotherhood Buddy Buddy Icons budowle bug bugi bugs Bully: Scholarship Edition Bunt button buy calculation calkulator Call of Duty Call of Juarez Capcom Card cars celebryci celebs celowanie Cementary cena Cenega CEO Challenge Characters cheaters Check It Out Chinatown Wars chmura chmurze choice Chrome Cień Czarnobyla cinematic City clan client Clip Club cmentarz COD Code Collectibles Colonial Comando Sombra combat comics Commodore Competitive Spirit computer contact Content Content Creator Content Updates ContentMax Contest Contest Crews Controller core cores counter Counter-Strike:Global Offensive creed Crew Cut crews Crews Fan Videos Crime Crisis Croft cross Cry Crystal Dynamics Crytek cs 1.6 cuda Customize cut cutscene cyberpunk cyfrowa dystrybucja Czasopisma człowiek z blizną czołgi Dan Houser Danger Close Dark Darkworks Darmowy System Operacyjny data data premiery Ubisoft dead Dead Island Dead Space death Deathmatch dedykowane serwery Dedykowany demo design designer Desktops Deus developer devGaming Diablo differences directX Disorganized Crime dlc dodatki Dog dogs Dokument dolary doniesienia DONTNOD Doom Doom 3 dorosłość doświadczenie Download Downloadable Downloadable Content Downloads dreams Driver Drivers drugs dual chanel dvd dx dx10 dx11 dziadek dziewczyna dziki dzwięk dźwięk dźwiękowa dźwiękowa Mp3 E-kino e-mail e-sport E3 EA Polska Edition Efekty Effects egzemplarze Eidos Ekipy Elder Electronic elektroniczna elektronika email end Engine enix epic Episodes From Liberty City erotic error error unknown ESL esport eve event Events EventsMax Payne Eventy everythink Ex Explorer fabuła facebook fakty Fallout family fan Fan Art Fan Filmy Fan Video Fan Videos fani Fanowskie Video Fansites Far Far Cry 4 farma fast Favorites fb Feedback felieton female Feud Feudal Lords ficzery fifa film Filmy fire first first trailer fix fizyka Flashpoint Found Found via fpp fps free-to-play fun funkcjonalność funkcjonalny future game Game Informer Game Tips Game with Developers GameInformer Gameplay Games Games for Windows Games fun Gamescom Gamesmaster gaming gang gangi gangster gazeta gc gdzie geforce generacja get Ghz gier girl GlassBox glitch Global glos głupota Golden GoldenJoystick Golgota Google gra Gra Wieloosobowa gra z developerami Gra z Deweloperami gracze grafen Graffiti graficzne graficznych grafika granaty Grand Grand Theft Auto Grand Theft Auto IV Grand Theft Auto V Grand Theft Auto V. gta V grandpa granie graphene graphick graphicks graphics green grenades grid gry gry akcji gry na świecie gry sieciowe gry w Polsce gry WoWP gryonline gryonline.pl GSM GTA GTA 4 gta 5 GTA Advance GTA IV GTA Online gta V GTA: San Andreas GTA: Vice City GTA3 GTA4 GTA5 GTAV gtx Guns hack hacks hakerzy Hammerpoint Hands-On Hawk hd headphones health Hearthfire help historia Hitman Honor horror Hostage Hostage Negotiation I am I Am Alive Icons id idea IGN II III ilość impreza imprezy Imprezy Online infected info infografika informacja informacje Informer Innowacje Instagram intel Interactive Internet Internet Technologia IO iPad iPadi iPhone iPod touch Islam island iTunes IV iv-mp iv-multiplayer iv;mp iv;multiplayer iv:mp iv:mp iv:multiplayer iv:multiplayer iv:sa Japan Japonia JC2-MP jednostki Jobs joel ellie joypad Joysticks Just Cause 2 Just Cause 2 Mod kalkulacja Kara karta karta graficzna karty karty graficzne kasa kategorie Kepler kilka killer kinect Kino klan klanówki klienta kłopoty kobieta kobiety komiks komórka Komórkowe Komputer Komputer Świat komputery Komputery stacjonarne Konami koncepcje konfiguracja konie koniec konkrsy konkurs Konkursy konsekwencje konsola konsole kontakt konto konwersja Koran kosmos kowboje kowboy kradzież krew kryminaliści krzem kulisy kup kupić kupka kustomizacja L.A L.A Noire L.A. Noire Lady laptop laptopy Lara lat Laugh Legends and Killers legendy level levels Liars and Cheats Liberty City licencja license liczba life Linux Lite Live Livestream loadouts Local Justice Loch logika Lost and Damned Low ludzie Ludzkości łatka łzy m4 macintosh Made in Heaven Mafia magazine magic mail make małolaty man Manhunt Manhunt 2 Maniak map maps mapy Marines mario marketing mashinima Mass Effect Max Max Payne Max Payne 1 Max Payne 2 Max Payne 3 Max Payne 3. Multiplayer Max Payne. Max Payne 3 Max Payne3 Mechy Medal Medal of Honor Medal of Honor: Medal of Honor: Warfighter Medale media member members Memories Message Metro 2033 metrów mężczyzna microphone Microsoft Midnight Club milions miliony Minecraft mlodzi MMO mobile Mobilny mod modder moderatorzy Modern Modification mods mody modyfikacje molyneux ps3. playstation3 more Moto Motoryzacja movie możliwości MP mp ekipy MP Games Mp3 mp3:mp multi Multikino Multiplayer Multiplayer Event MultiTheftAuto murder music muzyka myślenie nagrody najnowsza najtrwalszy Nanotechnologia napisy narkotyki naughty Negotiation New New York News Newswire niepoczytalny Nintendo NJ nobienie noire noobs noob notebook Notebooks Nowa nowe nowe avatary nowe mapy nowiny Nowy Jork nożna Nurt nvidia NY Obcy oblicze obsługa oddanie oddany odwołanie of Offensive Official Ogłoszenie Ogniwo ok okładka okulary Olimpic online Online Event opcje open Open Enrollment Operation opłacalność options optymalizacja Orchestra orginalne origin oszuści out pack paczka paczka dlc patch Painful Painful Memories Pakiet Patch patologia patology Payne PayneMax pc pc strzelanki pc xbox360 PCX360PS3 people performance PES petycja Phone Phone Blog Introducing Phonei Photo physix pierwiastek pierwsze pika piłkaże piosenka Piraci piractwo pisarz Pismo pixel pl play player players playstation PLAYSTATION 3 PlayStation 4 playstation3 Pliki do pobrania plotki plus osiemnaście płyty Pobierz poczta Pod touch podgląd podobieństwa pojazdy pokręcone polacy Poland polish Polityka prywatności polonizacja polscy polska polski pomoc popaprańcy poprawka poradnik poradniki porady Porady gry Porównanie posibilities postaci postacie postęp postępu potencjał poziom poziomy Prace prawdziwe historie pray Pre-Order premiera preview prey price prieview Privacy Policy pro problemy procesor procesory produkcji progi Program programista programiści programmers programowanie progress projektant promocje prywatność przegląd Przenośne przesunięta przeszłość przewidywane przewodnik przygodówka przyjemność przyszłe przyszłość ps vita ps3 PS4 PSN psychiatra psychole psycholog quantic quiz r MP race radeon Radio Rage Raider rambo raper ray rdr rdzenie recenzja recenzje recka Recommendations red Red Dead Desert Red Dead Redemption Redemption Reef Entertainment regulamin reklama Rekomendacje release religia religion remade Remedy Remember Me report Research Resident Evil Revelations review revoke rewolucja Rich rifle Ringier riots River Rockstar Rockstar Benefits Rockstar Games Rockstar North Rockstar References Rockstar Verified Rockstar Verified Jobs Rocznica rodzina roku role Rony rozgrywka Rozgrywka Sieciowa rozgrywki rozrywka rozwój Różnice rp RPG rules rywalizacja rzeczywistość sa-mp sa=mp Sam Lake samoloty samp samsung San Andreas Sapphire scanning scarface screen Screensaver Screenshots Screenshots Screens screeny script Scripts Scrolls Scrools Seattle sell seria serio serwisy several Shepard Shoter sieciowe Silver siły Sim Sims Sims 4 Sing singleplayer sites skali skanowanie SKater sklep sklepy Skrypty skrzynka Skyrim slajd sleeping sli sluchawki słuchawki Smartfon Smartfony snake Snapmatic Sniper Social Social Club Software Softworks Soldier Song Sony Souls soundtrack sp3 Space Engineers specifications specjalne specyfikacje speed spekulacje spo spolszczenie społeczność spójność Springer sprzedane sprzedawanie sprzedaż Squads square Square Enix Square-Enix Staliningrad Stalker stan Standout Star Wars Stars Station 4 Steam sterowanie sterownik sterowniki story strategia strategie strategy stream streams strike strony strzelaniny strzelanki studio stworzenie subject suggestions sukces sumulation sumulatory Support SupportTitle survival symulator synchronisation synchronizacja szczegóły szejkowie sztuka szybkość ścieżka Ścieżka dźwiękowa śmiech śmierć Świat Świergot T-Shirts tactics take Take Two taktyka Tankfest Tanks targi TBoGT team teams tears teaser Techland Technauka Technologia Technology Tegra tekstury teledysk telefon Telefony test testers testy textures the The Ballad of Gay Tony The Elder Scrolls V: Skyrim The Last of Us The Lost and Damned The Old Republic The Pirate Bay Theft Theftendo thelastofus think third THQ Thresholds tips TipsMax Title Title Update TLAD tlou toilet Tomb Tomb Raider top Tournament Tournaments TP-Link tpp trailer trailery trainer trainery translate tranzystor Treyarch trick triki TrophiesWeapons trouble Truck Ambush True tryb trzeci Tsunami turniej tutorial tv Twitch Twitter two Tworzenie tydzień Tytuł Aktualizacja Ubisoft Ubisoft Montreal Ubisoft Shanghai udźwiękowienie ukradli Ultra ultrabook ulubione Undead Nightmare Unlockables Update Updates user ustawienia ustawień użytkownicy valentine day Valve vehicle vehicles version via Vice Victor Kislyi video video games videogame vision visual Vita voice w Wake walentynki Wally war War Z Warehouse Warfare Warfighter Wargaming WarGaming.net Warplanes wars wartość warunki Waśnie Watch Dogs WCG weapon weapons Weapons Bronie week wersja wersje western węgiel Wiadomości Wiadomość wideo Widźmin2 wiecej Wiedźmin Wiedźmin2 wierny wieści Wii WiiU Windows Windows 7 Windows 8 Windows Live windows7 windows8 WindowsPhone Wins wirtualna Witcher Witcher2 wizerunek wizualnie wojna Wojny Wojsko Polskie woman woman's womans Wordpress Wordpress Pisanie mobile Writing World World of Tanks World of Warplanes worldoftanks worldoftanks.eu WoT WoT e-sport WoWP wp Writer września wskazówki Wsparcie Współczesność wstydu Wszechświat wybór wycinek wycinek ekip wydajność wydane wydanie wydarzenia wydarzenie Wygaszacz ekranu wygoda Wygrane wykorzystanie wymagania wyścig wywiad x360 x64 xbox Xbox 360 Xbox LIVE Xbox One xbox360 XboxOne xd xp xross fire year youtube YouTube Favorites YouTube Ulubione Yves Guillemot zabawa zabójca zabójcy zachód zakupy załoga załogi zamach zapowiedz zapowiedź Zapytania & Odpowiedzi Zawody zdolny zdrowie zielone zieloni zjawiska zło zmiany Znaki znalezione zombie Zrzuty ekranu Zweryfikowane przez Rockstar zwiastun zwiedza zwolnienia życia Życie

niedziela, 29 stycznia 2012

Acta i Sopa - co oznacza ?



W Internecie dużo się o ACTA pisze i mówi, ale bardzo trudno oddzielić czyste spekulacje od informacji opartych na faktach i rzeczowych analiz. O pomoc w przygotowaniu tego tekstu poprosiłem znajomego prawnika i osobę żywo zainteresowaną przetasowaniami w ochronie praw autorskich, Adama Szymona Tułeckiego. Skąd wiemy o ACTA? Świat dowiedział się o projekcie nowego traktatu w 2008 roku za pośrednictwem Wikileaks. Ujawniony został wtedy zapis tajnych negocjacji międzyrządowych (toczących się między rządami USA, Japonii, Australii, Kanady, Meksyku, Maroka, Nowej Zelandii, Korei Południowej, Singapuru, Szwajcarii oraz Unii Europejskiej) nad nową umową mającą regulować standardy ochrony przed obrotem towarami podrobionymi. ACTA powstawało w tajemnicy przed opinią publiczną, we współpracy z amerykańską branżą rozrywkową. Negocjacje i treść wszelkich ustaleń trzymano w ścisłej tajemnicy przed opinią publiczną. Co symptomatyczne, jedynymi podmiotami pozarządowymi, które miały dostęp do stołu negocjacyjnego, byli przedstawiciele lobby przemysłu rozrywkowego USA. Negocjacje toczyły się więc z zupełnym pominięciem opinii publicznej. Takie niedemokratyczne postępowanie powinno budzić zasadniczy sprzeciw i niepokój. Po co stworzono ACTA? Celem ACTA jest wprowadzenie minimalnego poziomu ochrony praw własności intelektualnej we wszystkich państwach-sygnatariuszach. Dotychczas między poszczególnymi państwami występowały pewne różnice co do roszczeń przysługujących uprawnionemu z tytułu naruszenia jego praw własności intelektualnej. Teraz każdy, którego prawa zostały naruszone, będzie mógł – przynajmniej w teorii – dochodzić swego na podobnych zasadach we wszystkich państwach, które przystąpiły do ACTA. Mimo że zawarte w nazwie traktatu słowo Counterfeit sugerowałoby zamiar skupienia się negocjujących na zagadnieniach związanych ze zwalczaniem porabiania znaków towarowych (np. na odzieży), traktat ostatecznie obejmuje swoim zakresem inne prawa własności intelektualnej – w szczególności prawo autorskie. To szczytna idea, jednak ten nowy standard w niektórych aspektach wyraźnie zwiększa uprawnienia posiadacza własności intelektualnej. Spowodowane jest to wpływem, jaki na kształt traktatu wywarły Stany Zjednoczone, które chciały wzmocnić pozycję swojego przemysłu rozrywkowego, stanowiącego zasadniczą część ich gospodarki, co uczyniły, m.in. stosując w traktacie rozwiązania właściwe swojemu systemowi prawnemu (dotychczas odrzucane np. na terenie Unii Europejskiej). Obserwując proces negocjacyjny (na tyle, na ile było to oczywiście możliwe), nie sposób uciec od wrażenia, że pierwotny zamysł obejmował znacznie dalej idące zmiany. W początkowych wersjach traktatu, które wyciekły do mediów, znajdowały się m.in. zapisy zobowiązujące sygnatariuszy do wprowadzania mechanizmów odcinania od łączy internetowych użytkowników naruszających prawa autorskie. Miało się to odbywać zgodnie z zasadą „three strikes and you’re out”, obowiązującą już np. we Francji. Rosnąca presja opinii publicznej sprawiła, że część tych zapisów usunięto z ostatecznej wersji umowy (w tym zobowiązanie do wprowadzenia „three strikes and you’re out”). Niektórzy przedstawiciele rządów, które negocjowały ACTA, twierdzą, że traktat nie wprowadza żadnych istotnych zmian do ich wewnętrznej legislacji. Tak jest m.in. w UE czy w Polsce (o tym, że zmiany te jednak występują – w dalszej części artykułu). Po co więc podpisywać umowę, która miałaby nic nie zmieniać? Jak wskazuje część ekspertów, ACTA ma służyć skonsolidowaniu standardu ochrony praw własności intelektualnej w państwach „rozwiniętych”, po to ażeby następnie eksportować ów standard za pomocą presji politycznej i ekonomicznej do pozostałych krajów, w tym tych „rozwijających się”. Objawem takiej presji w wykonaniu rządu USA jest m.in. Special 301 Report – tworzony przez Office of the United States Trade Representative (USTR) – zawierający listę krajów, w których zdaniem rządu USA ochrona praw własności intelektualnej jest zbyt słaba, czy wpływ, jaki USA wywarło na wprowadzone właśnie w Hiszpanii tzw. Ley Sinde. Co ciekawe, mimo że USA było jednym z inicjatorów podjęcia negocjacji nad traktatem, jednocześnie w sposób zdecydowany wpływając na jego kształt i zabiegając o tajność negocjacji, zamierza traktować ACTA jedynie jako memorandum of understanding, nie zaś jako wiążący je traktat międzynarodowy. Czym się różni ACTA od SOPA? Zasadnicza różnica między tymi dwoma aktami polega na tym, że SOPA jest regulacją wewnętrzną Stanów Zjednoczonych, natomiast ACTA jest traktatem międzynarodowym. Nie znaczy to jednak, że SOPA nie dotyczy krajów takich jak Polska! SOPA Głównym celem SOPA jest umożliwienie posiadaczom praw własności intelektualnej dochodzenia swoich praw w ramach amerykańskiego systemu prawnego wobec podmiotów je naruszających w Internecie, także za pomocą stron umiejscowionych poza granicami USA. Twój dostawca usług internetowych może odłączyć Ci dostęp do Internetu. Z Twojej strony mogą zniknąć reklamy, a użytkownicy mogą zostać odcięci od Twojego systemu płatności. Dzięki SOPA możliwe jest wywieranie pośredniego wpływu na zagraniczne podmioty poprzez podmioty znajdujące się w USA. Na przykład: RIAA byłaby w stanie wywrzeć presję na PayPalu bądź dostawcach usług serwerowych, żeby ci przestali obsługiwać polską stronę oferującą nielegalną treść. Innym przykładem jest żądanie od dostawcy usług reklamowych (np. Google AdSense), by ten zerwał umowę ze wskazanym podmiotem. ACTA ACTA służy unifikacji standardu ochrony praw własności intelektualnej w wielu różnych jurysdykcjach. Podczas gdy SOPA dotyczy działań podejmowanych w ramach amerykańskiego systemu prawnego, ACTA reguluje kwestie dochodzenia roszczeń wewnątrz poszczególnych państw, które do niej przystąpiły, rzecz jasna także przez podmioty zagraniczne. Taka możliwość istniała także i wcześniej, jednak teraz będzie to prostsze. Oba akty działają niezależnie od siebie: jeden podmiot mógłby być więc jednocześnie pozywany na zasadach przewidzianych ACTA w swoim kraju pochodzenia oraz odcięty od Internetu w imię SOPA/PIPA na podstawie działań w USA. Jakie są zagrożenia dla innowacji w sieci? Jak wskazują liczne raporty organizacji pozarządowych oraz grup ekspertów, ACTA może wprowadzać rozwiązania groźne zarówno dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w internecie, jak i dla jego użytkowników. Monitorowanie użytkowników Przede wszystkim, ACTA może zdaniem wielu organizacji pozarządowych wymusić na dostawcach usług internetowych oraz podmiotach świadczących usługi w internecie stałe monitorowanie działań swoich klientów. Obowiązek taki był dotychczas konsekwentnie odrzucany przez prawo na terenie Unii Europejskiej, w tym przez orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Twój blog będzie przeszukiwany pod kątem nielegalnych treści. Takie działania są nie tylko niebywale kosztowne, co utrudni operowanie na rynku nowym lub mniejszym podmiotom, ale także – jak twierdzi większość ekspertów – zgoła niemożliwe. Takie rozwiązanie szkodzi innowacyjności, zwiększając w sposób znaczny koszty prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie. Takie działania ingerują również w sposób bardzo istotny w prywatność użytkowników. ACTA może też rozszerzyć zakres, w którym dostawca usług musi udostępniać dane osobe swoich użytkowników na żądanie podmiotów, których prawa własności intelektualnej są łamane. Jeśli wykorzystasz w filmiku na YouTube muzykę dużej wytwórni, YouTube może być zobowiązany ujawnić Twoje dane osobowe tej wytwórni. Procedura usuwania nielegalnych treści ACTA nie zawiera żadnej wzmianki dla stosowanego obecnie powszechnie systemu ochrony interesów dostawców usług w internecie tzw. “notice and takedown”. ACTA wymusi bardziej rygorystyczne podejście do treści tworzonej przez użytkowników. System ten obowiązuje także i w Polsce na podstawie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Stanowi racjonalne wyważenie interesów – dostawca usług nie odpowiada za nielegalne treści udostępniane przez jego użytkowników, jeśli nie był tego udostępnienia świadomy, oraz jeśli usunął po zgłoszeniu problemu. Brak umieszczenia takiego zapisu w ACTA, przy jednoczesnej ogólnikowości jego postanowień może prowadzić do odejścia od tego, ugruntowanego już, modelu prawnego. Blokowanie legalnych treści Jak wskazuje Fundacja Panoptykon przyjęcie ACTA może prowadzić do blokowania legalnych treści obecnych w sieci, co w efekcie prowadziłoby do ograniczenia wolności słowa. Innowacyjne przedsięwzięcia, nie tylko zresztą w ramach środowiska cyfrowego, mogą zostać zarzucone w obawie przed niewspółmiernie wysokimi kosztami naruszenia własności intelektualnej. ACTA wprowadza nie stosowane dotychczas na terenie UE sposoby wyliczenia sum pieniężnych zasądzanych za naruszenie w postępowaniach cywilnych, które uznawane są za nieracjonalne i przesadnie dotkliwe. Surowe środki karne groziłyby zaś nawet w przypadkach błahych lub wręcz dotychczas dozwolonych przez prawo. Użytkownicy w strachu przez złamaniem prawa mogą przestać tworzyć pomysłowe treści, spowalniając tym samym nasz rozwój kulturowy. W ogólnikowych postanowieniach ACTA brak jest wystarczających zabezpieczeń uzasadnionych interesów innych podmiotów niż uprawnieni z tytułu praw własności intelektualnej. Celowo niedookreślone zapisy traktatu powodują niepewność co do sytuacji prawnej zarówno dostawców usług w ramach sieci, jak i jej użytkowników. Zdaniem ekspertów, ACTA może być groźna nie tylko w ramach sieci Internet. Z zasadniczymi trudnościami spotkać się mogą chociażby producenci leków generycznych (posiadających zamienniki u różnych producentów). Poważne wątpliwości budzą też postanowienia ACTA dotyczące postępowania celnego, które przewidują co do zasady m.in. możliwość przeprowadzania na granicach przeszukiwania bagażu podręcznego w poszukiwaniu przedmiotów naruszających prawa własności intelektualnej (poszczególne kraje mogą takie przeszukania wyłączyć, ale tylko na mocy wyraźnych postanowień w prawa). Niejasna przyszłość Wskazuje się również na istotne niebezpieczeństwo wynikające z możliwości wprowadzania zmian do treści porozumienia ACTA już po jego wejściu w życie, poprzez decyzje ogólnikowo uregulowanej w porozumieniu Komitetu do spraw ACTA. Dokonywanie takich zmian, które mogłyby przecież zasadniczo wpłynąć na sytuację prawną wielu podmiotów, następowałoby z pominięciem demokratycznych procedur i bez udziału opinii publicznej. Źródła analiz dotyczących treści ACTA ACTA booklet sformułowany w języku polskim przez Fundację Panoptykon. Apel Fundacji Panoptykon do Kancelarii PRemiera RP w sprawie ACTA. Informacje dot. ACTA zebrane przez francuską organizację La Quadrature du Net. Informacje dot. ACTA opublikowane w portalu Electronic Frontier Foundation. Opinia dot. zgodności ACTA z europejskim systemem ochrony praw człowieka, sformułowana przez wiodących naukowców z tej dziedziny. Co dalej z ACTA? Jak wszyscy już chyba wiedzą, 26 styczna w Tokio polski rząd podpisze porozumienie ACTA. Nie oznacza to jednak, że umowa ta automatycznie wejdzie w życie. Do tego potrzebna jest jej akceptacja przez Parlament Europejski na poziomie wspólnotowym, oraz ratyfikacja przez Prezydenta RP – po tym, jak zgoda na nią zostanie udzielona przez parlament. Zanim ACTA wejdzie w życie czekają nas co najmniej dwa ważne głosowania, na których efekt może wpłynąć także opinia publiczna. Jeszcze nie jest za późno. Postanowienia ACTA powinny zacząć obowiązywać w 30 dni po jej ratyfikacji przez 6 z podmiotów do niej przystępujących, lub na terytorium państwa które ratyfikowało ją później, w 30 dni po takiej ratyfikacji. Krzysztof Gonciarz & Adam Szymon Tułecki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz