Etykiety
: Games
: Rozgrzeszenie
(Video Game)
$
10
11
11 September
11 Września
1280x720
1400
18+
2
2012
21
24
2K Czech
3
360
3d
3Multiplayer
3PLAYSTATION
3PSNXbox
3Research
3Xbox
3Xbox 360
4
4A Games
64
720p
8
Absolution
Achievements
action
Activision
Ad
Ad Council
addons
adult
Advertising
akcja
Akcji
aktualizacja
aktualizacja tytułu
Aktualizacje treści
aktualności
Alan
Aliens
alienware
Alive
Allah
allegro
Amd
amount
analiza
Android
Animacje
Animals
animation
animations
anomalie
Apocaliptic
Apokalipsa
App
App Store
Archeolog
Arma 3
Arts
Asked & Answered
Assasin
Assasin Creed
Assassin's Creed III
Asus
auta
Auto
Avatar
Avatars
avatary
AvataryBuddy
Axel
badania
bajki
Battlefield
Beaterator
benchmark
beta
Bethesda
Bezpieczeństwo
BFG
BIografia
bit
bitwy
biznes
Black Ops
Black Ops II
Blitz WoT
blood
blue
błędy
Bogaty
bonusy
brain
Brakujące
Brazil
Brazylia
bronie
broń
bros
Brotherhood
Buddy
Buddy Icons
budowle
bug
bugi
bugs
Bully: Scholarship Edition
Bunt
button
buy
calculation
calkulator
Call of Duty
Call of Juarez
Capcom
Card
cars
celebryci
celebs
celowanie
Cementary
cena
Cenega
CEO
Challenge
Characters
cheaters
Check It Out
Chinatown Wars
chmura
chmurze
choice
Chrome
Cień Czarnobyla
cinematic
City
clan
client
Clip
Club
cmentarz
COD
Code
Collectibles
Colonial
Comando Sombra
combat
comics
Commodore
Competitive Spirit
computer
contact
Content
Content Creator
Content Updates
ContentMax
Contest
Contest Crews
Controller
core
cores
counter
Counter-Strike:Global Offensive
creed
Crew Cut
crews
Crews Fan Videos
Crime
Crisis
Croft
cross
Cry
Crystal Dynamics
Crytek
cs 1.6
cuda
Customize
cut
cutscene
cyberpunk
cyfrowa dystrybucja
Czasopisma
człowiek z blizną
czołgi
Dan Houser
Danger Close
Dark
Darkworks
Darmowy System Operacyjny
data
data premiery Ubisoft
dead
Dead Island
Dead Space
death
Deathmatch
dedykowane serwery
Dedykowany
demo
design
designer
Desktops
Deus
developer
devGaming
Diablo
differences
directX
Disorganized Crime
dlc
dodatki
Dog
dogs
Dokument
dolary
doniesienia
DONTNOD
Doom
Doom 3
dorosłość
doświadczenie
Download
Downloadable
Downloadable Content
Downloads
dreams
Driver
Drivers
drugs
dual chanel
dvd
dx
dx10
dx11
dziadek
dziewczyna
dziki
dzwięk
dźwięk
dźwiękowa
dźwiękowa Mp3
E-kino
e-mail
e-sport
E3
EA Polska
Edition
Efekty
Effects
egzemplarze
Eidos
Ekipy
Elder
Electronic
elektroniczna
elektronika
email
end
Engine
enix
epic
Episodes From Liberty City
erotic
error
error unknown
ESL
esport
eve
event
Events
EventsMax Payne
Eventy
everythink
Ex
Explorer
fabuła
facebook
fakty
Fallout
family
fan
Fan Art
Fan Filmy
Fan Video
Fan Videos
fani
Fanowskie Video
Fansites
Far
Far Cry 4
farma
fast
Favorites
fb
Feedback
felieton
female
Feud
Feudal Lords
ficzery
fifa
film
Filmy
fire
first
first trailer
fix
fizyka
Flashpoint
Found
Found via
fpp
fps
free-to-play
fun
funkcjonalność
funkcjonalny
future
game
Game Informer
Game Tips
Game with Developers
GameInformer
Gameplay
Games
Games for Windows
Games fun
Gamescom
Gamesmaster
gaming
gang
gangi
gangster
gazeta
gc
gdzie
geforce
generacja
get
Ghz
gier
girl
GlassBox
glitch
Global
glos
głupota
Golden
GoldenJoystick
Golgota
Google
gra
Gra Wieloosobowa
gra z developerami
Gra z Deweloperami
gracze
grafen
Graffiti
graficzne
graficznych
grafika
granaty
Grand
Grand Theft Auto
Grand Theft Auto IV
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V. gta V
grandpa
granie
graphene
graphick
graphicks
graphics
green
grenades
grid
gry
gry akcji
gry na świecie
gry sieciowe
gry w Polsce
gry WoWP
gryonline
gryonline.pl
GSM
GTA
GTA 4
gta 5
GTA Advance
GTA IV
GTA Online
gta V
GTA: San Andreas
GTA: Vice City
GTA3
GTA4
GTA5
GTAV
gtx
Guns
hack
hacks
hakerzy
Hammerpoint
Hands-On
Hawk
hd
headphones
health
Hearthfire
help
historia
Hitman
Honor
horror
Hostage
Hostage Negotiation
I am
I Am Alive
Icons
id
idea
IGN
II
III
ilość
impreza
imprezy
Imprezy Online
infected
info
infografika
informacja
informacje
Informer
Innowacje
Instagram
intel
Interactive
Internet
Internet Technologia
IO
iPad
iPadi
iPhone
iPod touch
Islam
island
iTunes
IV
iv-mp
iv-multiplayer
iv;mp
iv;multiplayer
iv:mp
iv:mp iv:multiplayer
iv:multiplayer
iv:sa
Japan
Japonia
JC2-MP
jednostki
Jobs
joel ellie
joypad
Joysticks
Just Cause 2
Just Cause 2 Mod
kalkulacja
Kara
karta
karta graficzna
karty
karty graficzne
kasa
kategorie
Kepler
kilka
killer
kinect
Kino
klan
klanówki
klienta
kłopoty
kobieta
kobiety
komiks
komórka
Komórkowe
Komputer
Komputer Świat
komputery
Komputery stacjonarne
Konami
koncepcje
konfiguracja
konie
koniec
konkrsy
konkurs
Konkursy
konsekwencje
konsola
konsole
kontakt
konto
konwersja
Koran
kosmos
kowboje
kowboy
kradzież
krew
kryminaliści
krzem
kulisy
kup
kupić
kupka
kustomizacja
L.A
L.A Noire
L.A. Noire
Lady
laptop
laptopy
Lara
lat
Laugh
Legends and Killers
legendy
level
levels
Liars and Cheats
Liberty City
licencja
license
liczba
life
Linux
Lite
Live
Livestream
loadouts
Local Justice
Loch
logika
Lost and Damned
Low
ludzie
Ludzkości
łatka
łzy
m4
macintosh
Made in Heaven
Mafia
magazine
magic
mail
make
małolaty
man
Manhunt
Manhunt 2
Maniak
map
maps
mapy
Marines
mario
marketing
mashinima
Mass Effect
Max
Max Payne
Max Payne 1
Max Payne 2
Max Payne 3
Max Payne 3. Multiplayer
Max Payne. Max Payne 3
Max Payne3
Mechy
Medal
Medal of Honor
Medal of Honor:
Medal of Honor: Warfighter
Medale
media
member
members
Memories
Message
Metro 2033
metrów
mężczyzna
microphone
Microsoft
Midnight Club
milions
miliony
Minecraft
mlodzi
MMO
mobile
Mobilny
mod
modder
moderatorzy
Modern
Modification
mods
mody
modyfikacje
molyneux ps3. playstation3
more
Moto
Motoryzacja
movie
możliwości
MP
mp ekipy
MP Games
Mp3
mp3:mp
multi
Multikino
Multiplayer
Multiplayer Event
MultiTheftAuto
murder
music
muzyka
myślenie
nagrody
najnowsza
najtrwalszy
Nanotechnologia
napisy
narkotyki
naughty
Negotiation
New
New York
News
Newswire
niepoczytalny
Nintendo
NJ
nobienie
noire
noobs noob
notebook
Notebooks
Nowa
nowe
nowe avatary
nowe mapy
nowiny
Nowy Jork
nożna
Nurt
nvidia
NY
Obcy
oblicze
obsługa
oddanie
oddany
odwołanie
of
Offensive
Official
Ogłoszenie
Ogniwo
ok
okładka
okulary
Olimpic
online
Online Event
opcje
open
Open Enrollment
Operation
opłacalność
options
optymalizacja
Orchestra
orginalne
origin
oszuści
out
pack
paczka
paczka dlc patch
Painful
Painful Memories
Pakiet
Patch
patologia
patology
Payne
PayneMax
pc
pc strzelanki
pc xbox360
PCX360PS3
people
performance
PES
petycja
Phone
Phone Blog Introducing
Phonei
Photo
physix
pierwiastek
pierwsze
pika
piłkaże
piosenka
Piraci
piractwo
pisarz
Pismo
pixel
pl
play
player
players
playstation
PLAYSTATION 3
PlayStation 4
playstation3
Pliki do pobrania
plotki
plus osiemnaście
płyty
Pobierz
poczta
Pod touch
podgląd
podobieństwa
pojazdy
pokręcone
polacy
Poland
polish
Polityka prywatności
polonizacja
polscy
polska
polski
pomoc
popaprańcy
poprawka
poradnik
poradniki
porady
Porady gry
Porównanie
posibilities
postaci
postacie
postęp
postępu
potencjał
poziom
poziomy
Prace
prawdziwe historie
pray
Pre-Order
premiera
preview
prey
price
prieview
Privacy Policy
pro
problemy
procesor
procesory
produkcji
progi
Program
programista
programiści
programmers
programowanie
progress
projektant
promocje
prywatność
przegląd
Przenośne
przesunięta
przeszłość
przewidywane
przewodnik
przygodówka
przyjemność
przyszłe
przyszłość
ps vita
ps3
PS4
PSN
psychiatra
psychole
psycholog
quantic
quiz
r MP
race
radeon
Radio
Rage
Raider
rambo
raper
ray
rdr
rdzenie
recenzja
recenzje
recka
Recommendations
red
Red Dead Desert
Red Dead Redemption
Redemption
Reef Entertainment
regulamin
reklama
Rekomendacje
release
religia
religion
remade
Remedy
Remember Me
report
Research
Resident Evil
Revelations
review
revoke
rewolucja
Rich
rifle
Ringier
riots
River
Rockstar
Rockstar Benefits
Rockstar Games
Rockstar North
Rockstar References
Rockstar Verified
Rockstar Verified Jobs
Rocznica
rodzina
roku
role
Rony
rozgrywka
Rozgrywka Sieciowa
rozgrywki
rozrywka
rozwój
Różnice
rp
RPG
rules
rywalizacja
rzeczywistość
sa-mp
sa=mp
Sam Lake
samoloty
samp
samsung
San Andreas
Sapphire
scanning
scarface
screen
Screensaver
Screenshots
Screenshots Screens
screeny
script
Scripts
Scrolls
Scrools
Seattle
sell
seria
serio
serwisy
several
Shepard
Shoter
sieciowe
Silver
siły
Sim
Sims
Sims 4
Sing
singleplayer
sites
skali
skanowanie
SKater
sklep
sklepy
Skrypty
skrzynka
Skyrim
slajd
sleeping
sli
sluchawki
słuchawki
Smartfon
Smartfony
snake
Snapmatic
Sniper
Social
Social Club
Software
Softworks
Soldier
Song
Sony
Souls
soundtrack
sp3
Space Engineers
specifications
specjalne
specyfikacje
speed
spekulacje
spo
spolszczenie
społeczność
spójność
Springer
sprzedane
sprzedawanie
sprzedaż
Squads
square
Square Enix
Square-Enix
Staliningrad
Stalker
stan
Standout
Star Wars
Stars
Station 4
Steam
sterowanie
sterownik
sterowniki
story
strategia
strategie
strategy
stream
streams
strike
strony
strzelaniny
strzelanki
studio
stworzenie
subject
suggestions
sukces
sumulation
sumulatory
Support
SupportTitle
survival
symulator
synchronisation
synchronizacja
szczegóły
szejkowie
sztuka
szybkość
ścieżka
Ścieżka dźwiękowa
śmiech
śmierć
Świat
Świergot
T-Shirts
tactics
take
Take Two
taktyka
Tankfest
Tanks
targi
TBoGT
team
teams
tears
teaser
Techland
Technauka
Technologia
Technology
Tegra
tekstury
teledysk
telefon
Telefony
test
testers
testy
textures
the
The Ballad of Gay Tony
The Elder Scrolls V: Skyrim
The Last of Us
The Lost and Damned
The Old Republic
The Pirate Bay
Theft
Theftendo
thelastofus
think
third
THQ
Thresholds
tips
TipsMax
Title
Title Update
TLAD
tlou
toilet
Tomb
Tomb Raider
top
Tournament
Tournaments
TP-Link
tpp
trailer
trailery
trainer
trainery
translate
tranzystor
Treyarch
trick
triki
TrophiesWeapons
trouble
Truck Ambush
True
tryb
trzeci
Tsunami
turniej
tutorial
tv
Twitch
Twitter
two
Tworzenie
tydzień
Tytuł Aktualizacja
Ubisoft
Ubisoft Montreal
Ubisoft Shanghai
udźwiękowienie
ukradli
Ultra
ultrabook
ulubione
Undead Nightmare
Unlockables
Update
Updates
user
ustawienia
ustawień
użytkownicy
valentine day
Valve
vehicle
vehicles
version
via
Vice
Victor Kislyi
video
video games
videogame
vision
visual
Vita
voice
w
Wake
walentynki
Wally
war
War Z
Warehouse
Warfare
Warfighter
Wargaming
WarGaming.net
Warplanes
wars
wartość
warunki
Waśnie
Watch Dogs
WCG
weapon
weapons
Weapons Bronie
week
wersja
wersje
western
węgiel
Wiadomości
Wiadomość
wideo
Widźmin2
wiecej
Wiedźmin
Wiedźmin2
wierny
wieści
Wii
WiiU
Windows
Windows 7
Windows 8
Windows Live
windows7
windows8
WindowsPhone
Wins
wirtualna
Witcher
Witcher2
wizerunek
wizualnie
wojna
Wojny
Wojsko Polskie
woman
woman's
womans
Wordpress
Wordpress Pisanie mobile Writing
World
World of Tanks
World of Warplanes
worldoftanks
worldoftanks.eu
WoT
WoT e-sport
WoWP
wp
Writer
września
wskazówki
Wsparcie
Współczesność
wstydu
Wszechświat
wybór
wycinek
wycinek ekip
wydajność
wydane
wydanie
wydarzenia
wydarzenie
Wygaszacz ekranu
wygoda
Wygrane
wykorzystanie
wymagania
wyścig
wywiad
x360
x64
xbox
Xbox 360
Xbox LIVE
Xbox One
xbox360
XboxOne
xd
xp
xross fire
year
youtube
YouTube Favorites
YouTube Ulubione
Yves Guillemot
zabawa
zabójca
zabójcy
zachód
zakupy
załoga
załogi
zamach
zapowiedz
zapowiedź
Zapytania & Odpowiedzi
Zawody
zdolny
zdrowie
zielone
zieloni
zjawiska
zło
zmiany
Znaki
znalezione
zombie
Zrzuty ekranu
Zweryfikowane przez Rockstar
zwiastun
zwiedza
zwolnienia
życia
Życie
niedziela, 29 stycznia 2012
Acta i Sopa - co oznacza ?
W Internecie dużo się o ACTA pisze i mówi, ale bardzo trudno oddzielić czyste spekulacje od informacji opartych na faktach i rzeczowych analiz. O pomoc w przygotowaniu tego tekstu poprosiłem znajomego prawnika i osobę żywo zainteresowaną przetasowaniami w ochronie praw autorskich, Adama Szymona Tułeckiego. Skąd wiemy o ACTA? Świat dowiedział się o projekcie nowego traktatu w 2008 roku za pośrednictwem Wikileaks. Ujawniony został wtedy zapis tajnych negocjacji międzyrządowych (toczących się między rządami USA, Japonii, Australii, Kanady, Meksyku, Maroka, Nowej Zelandii, Korei Południowej, Singapuru, Szwajcarii oraz Unii Europejskiej) nad nową umową mającą regulować standardy ochrony przed obrotem towarami podrobionymi. ACTA powstawało w tajemnicy przed opinią publiczną, we współpracy z amerykańską branżą rozrywkową. Negocjacje i treść wszelkich ustaleń trzymano w ścisłej tajemnicy przed opinią publiczną. Co symptomatyczne, jedynymi podmiotami pozarządowymi, które miały dostęp do stołu negocjacyjnego, byli przedstawiciele lobby przemysłu rozrywkowego USA. Negocjacje toczyły się więc z zupełnym pominięciem opinii publicznej. Takie niedemokratyczne postępowanie powinno budzić zasadniczy sprzeciw i niepokój. Po co stworzono ACTA? Celem ACTA jest wprowadzenie minimalnego poziomu ochrony praw własności intelektualnej we wszystkich państwach-sygnatariuszach. Dotychczas między poszczególnymi państwami występowały pewne różnice co do roszczeń przysługujących uprawnionemu z tytułu naruszenia jego praw własności intelektualnej. Teraz każdy, którego prawa zostały naruszone, będzie mógł – przynajmniej w teorii – dochodzić swego na podobnych zasadach we wszystkich państwach, które przystąpiły do ACTA. Mimo że zawarte w nazwie traktatu słowo Counterfeit sugerowałoby zamiar skupienia się negocjujących na zagadnieniach związanych ze zwalczaniem porabiania znaków towarowych (np. na odzieży), traktat ostatecznie obejmuje swoim zakresem inne prawa własności intelektualnej – w szczególności prawo autorskie. To szczytna idea, jednak ten nowy standard w niektórych aspektach wyraźnie zwiększa uprawnienia posiadacza własności intelektualnej. Spowodowane jest to wpływem, jaki na kształt traktatu wywarły Stany Zjednoczone, które chciały wzmocnić pozycję swojego przemysłu rozrywkowego, stanowiącego zasadniczą część ich gospodarki, co uczyniły, m.in. stosując w traktacie rozwiązania właściwe swojemu systemowi prawnemu (dotychczas odrzucane np. na terenie Unii Europejskiej). Obserwując proces negocjacyjny (na tyle, na ile było to oczywiście możliwe), nie sposób uciec od wrażenia, że pierwotny zamysł obejmował znacznie dalej idące zmiany. W początkowych wersjach traktatu, które wyciekły do mediów, znajdowały się m.in. zapisy zobowiązujące sygnatariuszy do wprowadzania mechanizmów odcinania od łączy internetowych użytkowników naruszających prawa autorskie. Miało się to odbywać zgodnie z zasadą „three strikes and you’re out”, obowiązującą już np. we Francji. Rosnąca presja opinii publicznej sprawiła, że część tych zapisów usunięto z ostatecznej wersji umowy (w tym zobowiązanie do wprowadzenia „three strikes and you’re out”). Niektórzy przedstawiciele rządów, które negocjowały ACTA, twierdzą, że traktat nie wprowadza żadnych istotnych zmian do ich wewnętrznej legislacji. Tak jest m.in. w UE czy w Polsce (o tym, że zmiany te jednak występują – w dalszej części artykułu). Po co więc podpisywać umowę, która miałaby nic nie zmieniać? Jak wskazuje część ekspertów, ACTA ma służyć skonsolidowaniu standardu ochrony praw własności intelektualnej w państwach „rozwiniętych”, po to ażeby następnie eksportować ów standard za pomocą presji politycznej i ekonomicznej do pozostałych krajów, w tym tych „rozwijających się”. Objawem takiej presji w wykonaniu rządu USA jest m.in. Special 301 Report – tworzony przez Office of the United States Trade Representative (USTR) – zawierający listę krajów, w których zdaniem rządu USA ochrona praw własności intelektualnej jest zbyt słaba, czy wpływ, jaki USA wywarło na wprowadzone właśnie w Hiszpanii tzw. Ley Sinde. Co ciekawe, mimo że USA było jednym z inicjatorów podjęcia negocjacji nad traktatem, jednocześnie w sposób zdecydowany wpływając na jego kształt i zabiegając o tajność negocjacji, zamierza traktować ACTA jedynie jako memorandum of understanding, nie zaś jako wiążący je traktat międzynarodowy. Czym się różni ACTA od SOPA? Zasadnicza różnica między tymi dwoma aktami polega na tym, że SOPA jest regulacją wewnętrzną Stanów Zjednoczonych, natomiast ACTA jest traktatem międzynarodowym. Nie znaczy to jednak, że SOPA nie dotyczy krajów takich jak Polska! SOPA Głównym celem SOPA jest umożliwienie posiadaczom praw własności intelektualnej dochodzenia swoich praw w ramach amerykańskiego systemu prawnego wobec podmiotów je naruszających w Internecie, także za pomocą stron umiejscowionych poza granicami USA. Twój dostawca usług internetowych może odłączyć Ci dostęp do Internetu. Z Twojej strony mogą zniknąć reklamy, a użytkownicy mogą zostać odcięci od Twojego systemu płatności. Dzięki SOPA możliwe jest wywieranie pośredniego wpływu na zagraniczne podmioty poprzez podmioty znajdujące się w USA. Na przykład: RIAA byłaby w stanie wywrzeć presję na PayPalu bądź dostawcach usług serwerowych, żeby ci przestali obsługiwać polską stronę oferującą nielegalną treść. Innym przykładem jest żądanie od dostawcy usług reklamowych (np. Google AdSense), by ten zerwał umowę ze wskazanym podmiotem. ACTA ACTA służy unifikacji standardu ochrony praw własności intelektualnej w wielu różnych jurysdykcjach. Podczas gdy SOPA dotyczy działań podejmowanych w ramach amerykańskiego systemu prawnego, ACTA reguluje kwestie dochodzenia roszczeń wewnątrz poszczególnych państw, które do niej przystąpiły, rzecz jasna także przez podmioty zagraniczne. Taka możliwość istniała także i wcześniej, jednak teraz będzie to prostsze. Oba akty działają niezależnie od siebie: jeden podmiot mógłby być więc jednocześnie pozywany na zasadach przewidzianych ACTA w swoim kraju pochodzenia oraz odcięty od Internetu w imię SOPA/PIPA na podstawie działań w USA. Jakie są zagrożenia dla innowacji w sieci? Jak wskazują liczne raporty organizacji pozarządowych oraz grup ekspertów, ACTA może wprowadzać rozwiązania groźne zarówno dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w internecie, jak i dla jego użytkowników. Monitorowanie użytkowników Przede wszystkim, ACTA może zdaniem wielu organizacji pozarządowych wymusić na dostawcach usług internetowych oraz podmiotach świadczących usługi w internecie stałe monitorowanie działań swoich klientów. Obowiązek taki był dotychczas konsekwentnie odrzucany przez prawo na terenie Unii Europejskiej, w tym przez orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Twój blog będzie przeszukiwany pod kątem nielegalnych treści. Takie działania są nie tylko niebywale kosztowne, co utrudni operowanie na rynku nowym lub mniejszym podmiotom, ale także – jak twierdzi większość ekspertów – zgoła niemożliwe. Takie rozwiązanie szkodzi innowacyjności, zwiększając w sposób znaczny koszty prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie. Takie działania ingerują również w sposób bardzo istotny w prywatność użytkowników. ACTA może też rozszerzyć zakres, w którym dostawca usług musi udostępniać dane osobe swoich użytkowników na żądanie podmiotów, których prawa własności intelektualnej są łamane. Jeśli wykorzystasz w filmiku na YouTube muzykę dużej wytwórni, YouTube może być zobowiązany ujawnić Twoje dane osobowe tej wytwórni. Procedura usuwania nielegalnych treści ACTA nie zawiera żadnej wzmianki dla stosowanego obecnie powszechnie systemu ochrony interesów dostawców usług w internecie tzw. “notice and takedown”. ACTA wymusi bardziej rygorystyczne podejście do treści tworzonej przez użytkowników. System ten obowiązuje także i w Polsce na podstawie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Stanowi racjonalne wyważenie interesów – dostawca usług nie odpowiada za nielegalne treści udostępniane przez jego użytkowników, jeśli nie był tego udostępnienia świadomy, oraz jeśli usunął po zgłoszeniu problemu. Brak umieszczenia takiego zapisu w ACTA, przy jednoczesnej ogólnikowości jego postanowień może prowadzić do odejścia od tego, ugruntowanego już, modelu prawnego. Blokowanie legalnych treści Jak wskazuje Fundacja Panoptykon przyjęcie ACTA może prowadzić do blokowania legalnych treści obecnych w sieci, co w efekcie prowadziłoby do ograniczenia wolności słowa. Innowacyjne przedsięwzięcia, nie tylko zresztą w ramach środowiska cyfrowego, mogą zostać zarzucone w obawie przed niewspółmiernie wysokimi kosztami naruszenia własności intelektualnej. ACTA wprowadza nie stosowane dotychczas na terenie UE sposoby wyliczenia sum pieniężnych zasądzanych za naruszenie w postępowaniach cywilnych, które uznawane są za nieracjonalne i przesadnie dotkliwe. Surowe środki karne groziłyby zaś nawet w przypadkach błahych lub wręcz dotychczas dozwolonych przez prawo. Użytkownicy w strachu przez złamaniem prawa mogą przestać tworzyć pomysłowe treści, spowalniając tym samym nasz rozwój kulturowy. W ogólnikowych postanowieniach ACTA brak jest wystarczających zabezpieczeń uzasadnionych interesów innych podmiotów niż uprawnieni z tytułu praw własności intelektualnej. Celowo niedookreślone zapisy traktatu powodują niepewność co do sytuacji prawnej zarówno dostawców usług w ramach sieci, jak i jej użytkowników. Zdaniem ekspertów, ACTA może być groźna nie tylko w ramach sieci Internet. Z zasadniczymi trudnościami spotkać się mogą chociażby producenci leków generycznych (posiadających zamienniki u różnych producentów). Poważne wątpliwości budzą też postanowienia ACTA dotyczące postępowania celnego, które przewidują co do zasady m.in. możliwość przeprowadzania na granicach przeszukiwania bagażu podręcznego w poszukiwaniu przedmiotów naruszających prawa własności intelektualnej (poszczególne kraje mogą takie przeszukania wyłączyć, ale tylko na mocy wyraźnych postanowień w prawa). Niejasna przyszłość Wskazuje się również na istotne niebezpieczeństwo wynikające z możliwości wprowadzania zmian do treści porozumienia ACTA już po jego wejściu w życie, poprzez decyzje ogólnikowo uregulowanej w porozumieniu Komitetu do spraw ACTA. Dokonywanie takich zmian, które mogłyby przecież zasadniczo wpłynąć na sytuację prawną wielu podmiotów, następowałoby z pominięciem demokratycznych procedur i bez udziału opinii publicznej. Źródła analiz dotyczących treści ACTA ACTA booklet sformułowany w języku polskim przez Fundację Panoptykon. Apel Fundacji Panoptykon do Kancelarii PRemiera RP w sprawie ACTA. Informacje dot. ACTA zebrane przez francuską organizację La Quadrature du Net. Informacje dot. ACTA opublikowane w portalu Electronic Frontier Foundation. Opinia dot. zgodności ACTA z europejskim systemem ochrony praw człowieka, sformułowana przez wiodących naukowców z tej dziedziny. Co dalej z ACTA? Jak wszyscy już chyba wiedzą, 26 styczna w Tokio polski rząd podpisze porozumienie ACTA. Nie oznacza to jednak, że umowa ta automatycznie wejdzie w życie. Do tego potrzebna jest jej akceptacja przez Parlament Europejski na poziomie wspólnotowym, oraz ratyfikacja przez Prezydenta RP – po tym, jak zgoda na nią zostanie udzielona przez parlament. Zanim ACTA wejdzie w życie czekają nas co najmniej dwa ważne głosowania, na których efekt może wpłynąć także opinia publiczna. Jeszcze nie jest za późno. Postanowienia ACTA powinny zacząć obowiązywać w 30 dni po jej ratyfikacji przez 6 z podmiotów do niej przystępujących, lub na terytorium państwa które ratyfikowało ją później, w 30 dni po takiej ratyfikacji. Krzysztof Gonciarz & Adam Szymon Tułecki
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz