Etykiety

: Games : Rozgrzeszenie (Video Game) $ 10 11 11 September 11 Września 1280x720 1400 18+ 2 2012 21 24 2K Czech 3 360 3d 3Multiplayer 3PLAYSTATION 3PSNXbox 3Research 3Xbox 3Xbox 360 4 4A Games 64 720p 8 Absolution Achievements action Activision Ad Ad Council addons adult Advertising akcja Akcji aktualizacja aktualizacja tytułu Aktualizacje treści aktualności Alan Aliens alienware Alive Allah allegro Amd amount analiza Android Animacje Animals animation animations anomalie Apocaliptic Apokalipsa App App Store Archeolog Arma 3 Arts Asked & Answered Assasin Assasin Creed Assassin's Creed III Asus auta Auto Avatar Avatars avatary AvataryBuddy Axel badania bajki Battlefield Beaterator benchmark beta Bethesda Bezpieczeństwo BFG BIografia bit bitwy biznes Black Ops Black Ops II Blitz WoT blood blue błędy Bogaty bonusy brain Brakujące Brazil Brazylia bronie broń bros Brotherhood Buddy Buddy Icons budowle bug bugi bugs Bully: Scholarship Edition Bunt button buy calculation calkulator Call of Duty Call of Juarez Capcom Card cars celebryci celebs celowanie Cementary cena Cenega CEO Challenge Characters cheaters Check It Out Chinatown Wars chmura chmurze choice Chrome Cień Czarnobyla cinematic City clan client Clip Club cmentarz COD Code Collectibles Colonial Comando Sombra combat comics Commodore Competitive Spirit computer contact Content Content Creator Content Updates ContentMax Contest Contest Crews Controller core cores counter Counter-Strike:Global Offensive creed Crew Cut crews Crews Fan Videos Crime Crisis Croft cross Cry Crystal Dynamics Crytek cs 1.6 cuda Customize cut cutscene cyberpunk cyfrowa dystrybucja Czasopisma człowiek z blizną czołgi Dan Houser Danger Close Dark Darkworks Darmowy System Operacyjny data data premiery Ubisoft dead Dead Island Dead Space death Deathmatch dedykowane serwery Dedykowany demo design designer Desktops Deus developer devGaming Diablo differences directX Disorganized Crime dlc dodatki Dog dogs Dokument dolary doniesienia DONTNOD Doom Doom 3 dorosłość doświadczenie Download Downloadable Downloadable Content Downloads dreams Driver Drivers drugs dual chanel dvd dx dx10 dx11 dziadek dziewczyna dziki dzwięk dźwięk dźwiękowa dźwiękowa Mp3 E-kino e-mail e-sport E3 EA Polska Edition Efekty Effects egzemplarze Eidos Ekipy Elder Electronic elektroniczna elektronika email end Engine enix epic Episodes From Liberty City erotic error error unknown ESL esport eve event Events EventsMax Payne Eventy everythink Ex Explorer fabuła facebook fakty Fallout family fan Fan Art Fan Filmy Fan Video Fan Videos fani Fanowskie Video Fansites Far Far Cry 4 farma fast Favorites fb Feedback felieton female Feud Feudal Lords ficzery fifa film Filmy fire first first trailer fix fizyka Flashpoint Found Found via fpp fps free-to-play fun funkcjonalność funkcjonalny future game Game Informer Game Tips Game with Developers GameInformer Gameplay Games Games for Windows Games fun Gamescom Gamesmaster gaming gang gangi gangster gazeta gc gdzie geforce generacja get Ghz gier girl GlassBox glitch Global glos głupota Golden GoldenJoystick Golgota Google gra Gra Wieloosobowa gra z developerami Gra z Deweloperami gracze grafen Graffiti graficzne graficznych grafika granaty Grand Grand Theft Auto Grand Theft Auto IV Grand Theft Auto V Grand Theft Auto V. gta V grandpa granie graphene graphick graphicks graphics green grenades grid gry gry akcji gry na świecie gry sieciowe gry w Polsce gry WoWP gryonline gryonline.pl GSM GTA GTA 4 gta 5 GTA Advance GTA IV GTA Online gta V GTA: San Andreas GTA: Vice City GTA3 GTA4 GTA5 GTAV gtx Guns hack hacks hakerzy Hammerpoint Hands-On Hawk hd headphones health Hearthfire help historia Hitman Honor horror Hostage Hostage Negotiation I am I Am Alive Icons id idea IGN II III ilość impreza imprezy Imprezy Online infected info infografika informacja informacje Informer Innowacje Instagram intel Interactive Internet Internet Technologia IO iPad iPadi iPhone iPod touch Islam island iTunes IV iv-mp iv-multiplayer iv;mp iv;multiplayer iv:mp iv:mp iv:multiplayer iv:multiplayer iv:sa Japan Japonia JC2-MP jednostki Jobs joel ellie joypad Joysticks Just Cause 2 Just Cause 2 Mod kalkulacja Kara karta karta graficzna karty karty graficzne kasa kategorie Kepler kilka killer kinect Kino klan klanówki klienta kłopoty kobieta kobiety komiks komórka Komórkowe Komputer Komputer Świat komputery Komputery stacjonarne Konami koncepcje konfiguracja konie koniec konkrsy konkurs Konkursy konsekwencje konsola konsole kontakt konto konwersja Koran kosmos kowboje kowboy kradzież krew kryminaliści krzem kulisy kup kupić kupka kustomizacja L.A L.A Noire L.A. Noire Lady laptop laptopy Lara lat Laugh Legends and Killers legendy level levels Liars and Cheats Liberty City licencja license liczba life Linux Lite Live Livestream loadouts Local Justice Loch logika Lost and Damned Low ludzie Ludzkości łatka łzy m4 macintosh Made in Heaven Mafia magazine magic mail make małolaty man Manhunt Manhunt 2 Maniak map maps mapy Marines mario marketing mashinima Mass Effect Max Max Payne Max Payne 1 Max Payne 2 Max Payne 3 Max Payne 3. Multiplayer Max Payne. Max Payne 3 Max Payne3 Mechy Medal Medal of Honor Medal of Honor: Medal of Honor: Warfighter Medale media member members Memories Message Metro 2033 metrów mężczyzna microphone Microsoft Midnight Club milions miliony Minecraft mlodzi MMO mobile Mobilny mod modder moderatorzy Modern Modification mods mody modyfikacje molyneux ps3. playstation3 more Moto Motoryzacja movie możliwości MP mp ekipy MP Games Mp3 mp3:mp multi Multikino Multiplayer Multiplayer Event MultiTheftAuto murder music muzyka myślenie nagrody najnowsza najtrwalszy Nanotechnologia napisy narkotyki naughty Negotiation New New York News Newswire niepoczytalny Nintendo NJ nobienie noire noobs noob notebook Notebooks Nowa nowe nowe avatary nowe mapy nowiny Nowy Jork nożna Nurt nvidia NY Obcy oblicze obsługa oddanie oddany odwołanie of Offensive Official Ogłoszenie Ogniwo ok okładka okulary Olimpic online Online Event opcje open Open Enrollment Operation opłacalność options optymalizacja Orchestra orginalne origin oszuści out pack paczka paczka dlc patch Painful Painful Memories Pakiet Patch patologia patology Payne PayneMax pc pc strzelanki pc xbox360 PCX360PS3 people performance PES petycja Phone Phone Blog Introducing Phonei Photo physix pierwiastek pierwsze pika piłkaże piosenka Piraci piractwo pisarz Pismo pixel pl play player players playstation PLAYSTATION 3 PlayStation 4 playstation3 Pliki do pobrania plotki plus osiemnaście płyty Pobierz poczta Pod touch podgląd podobieństwa pojazdy pokręcone polacy Poland polish Polityka prywatności polonizacja polscy polska polski pomoc popaprańcy poprawka poradnik poradniki porady Porady gry Porównanie posibilities postaci postacie postęp postępu potencjał poziom poziomy Prace prawdziwe historie pray Pre-Order premiera preview prey price prieview Privacy Policy pro problemy procesor procesory produkcji progi Program programista programiści programmers programowanie progress projektant promocje prywatność przegląd Przenośne przesunięta przeszłość przewidywane przewodnik przygodówka przyjemność przyszłe przyszłość ps vita ps3 PS4 PSN psychiatra psychole psycholog quantic quiz r MP race radeon Radio Rage Raider rambo raper ray rdr rdzenie recenzja recenzje recka Recommendations red Red Dead Desert Red Dead Redemption Redemption Reef Entertainment regulamin reklama Rekomendacje release religia religion remade Remedy Remember Me report Research Resident Evil Revelations review revoke rewolucja Rich rifle Ringier riots River Rockstar Rockstar Benefits Rockstar Games Rockstar North Rockstar References Rockstar Verified Rockstar Verified Jobs Rocznica rodzina roku role Rony rozgrywka Rozgrywka Sieciowa rozgrywki rozrywka rozwój Różnice rp RPG rules rywalizacja rzeczywistość sa-mp sa=mp Sam Lake samoloty samp samsung San Andreas Sapphire scanning scarface screen Screensaver Screenshots Screenshots Screens screeny script Scripts Scrolls Scrools Seattle sell seria serio serwisy several Shepard Shoter sieciowe Silver siły Sim Sims Sims 4 Sing singleplayer sites skali skanowanie SKater sklep sklepy Skrypty skrzynka Skyrim slajd sleeping sli sluchawki słuchawki Smartfon Smartfony snake Snapmatic Sniper Social Social Club Software Softworks Soldier Song Sony Souls soundtrack sp3 Space Engineers specifications specjalne specyfikacje speed spekulacje spo spolszczenie społeczność spójność Springer sprzedane sprzedawanie sprzedaż Squads square Square Enix Square-Enix Staliningrad Stalker stan Standout Star Wars Stars Station 4 Steam sterowanie sterownik sterowniki story strategia strategie strategy stream streams strike strony strzelaniny strzelanki studio stworzenie subject suggestions sukces sumulation sumulatory Support SupportTitle survival symulator synchronisation synchronizacja szczegóły szejkowie sztuka szybkość ścieżka Ścieżka dźwiękowa śmiech śmierć Świat Świergot T-Shirts tactics take Take Two taktyka Tankfest Tanks targi TBoGT team teams tears teaser Techland Technauka Technologia Technology Tegra tekstury teledysk telefon Telefony test testers testy textures the The Ballad of Gay Tony The Elder Scrolls V: Skyrim The Last of Us The Lost and Damned The Old Republic The Pirate Bay Theft Theftendo thelastofus think third THQ Thresholds tips TipsMax Title Title Update TLAD tlou toilet Tomb Tomb Raider top Tournament Tournaments TP-Link tpp trailer trailery trainer trainery translate tranzystor Treyarch trick triki TrophiesWeapons trouble Truck Ambush True tryb trzeci Tsunami turniej tutorial tv Twitch Twitter two Tworzenie tydzień Tytuł Aktualizacja Ubisoft Ubisoft Montreal Ubisoft Shanghai udźwiękowienie ukradli Ultra ultrabook ulubione Undead Nightmare Unlockables Update Updates user ustawienia ustawień użytkownicy valentine day Valve vehicle vehicles version via Vice Victor Kislyi video video games videogame vision visual Vita voice w Wake walentynki Wally war War Z Warehouse Warfare Warfighter Wargaming WarGaming.net Warplanes wars wartość warunki Waśnie Watch Dogs WCG weapon weapons Weapons Bronie week wersja wersje western węgiel Wiadomości Wiadomość wideo Widźmin2 wiecej Wiedźmin Wiedźmin2 wierny wieści Wii WiiU Windows Windows 7 Windows 8 Windows Live windows7 windows8 WindowsPhone Wins wirtualna Witcher Witcher2 wizerunek wizualnie wojna Wojny Wojsko Polskie woman woman's womans Wordpress Wordpress Pisanie mobile Writing World World of Tanks World of Warplanes worldoftanks worldoftanks.eu WoT WoT e-sport WoWP wp Writer września wskazówki Wsparcie Współczesność wstydu Wszechświat wybór wycinek wycinek ekip wydajność wydane wydanie wydarzenia wydarzenie Wygaszacz ekranu wygoda Wygrane wykorzystanie wymagania wyścig wywiad x360 x64 xbox Xbox 360 Xbox LIVE Xbox One xbox360 XboxOne xd xp xross fire year youtube YouTube Favorites YouTube Ulubione Yves Guillemot zabawa zabójca zabójcy zachód zakupy załoga załogi zamach zapowiedz zapowiedź Zapytania & Odpowiedzi Zawody zdolny zdrowie zielone zieloni zjawiska zło zmiany Znaki znalezione zombie Zrzuty ekranu Zweryfikowane przez Rockstar zwiastun zwiedza zwolnienia życia Życie

czwartek, 27 lutego 2014

GTA V - Wskazówki Gry: Tworzenie trybu Zabójcy w GTA podczas rozgrywki typu deathmatch online poprzez Kreator

Rockstar Game Tips: Making Killer GTA Online Deathmatches with the Creator


Dokonując rozgrywki typu deathmatch za pomocą funkcji Kreatora, należy rozważyć umieszczenie potężnej broni w trudniej dostępnych miejscach.

W poprzednim artykule Wskazówek od Rockstar dla Gry omówiliśmy projektowe pro porady i wskazówki dla szlifowania i doskonalenia własnych GTA Online Wyścigów za pomocą Kreatora - i cieszyliśmy się z testu jazdy, społeczność Social Club wyprodukowała do tej pory sporą liczbę takich prac, a będzie wkrótce ich jeszcze więcej. Następne w kolejce, będzie to jak zgłębić tajniki tworzenia oraz jak zrobić własne rozgrywki typu deathmatch w trybie zabójcy, decydując się na każdy szczegół, z którego gracze pojawiają się (respawn) i do którego stacja radiowa gra w holu przed meczem.

Tak jak wcześniej, mamy przedstawiony ogólny przewodnik dla każdego, aby jeszcze trochę czasu spędzić z Kreatorem. Dla weteranów tego narzędzia, mamy kilka wskazówek projektowych wewnątrz, w odpowiedzi na pytania i komentarze, które otrzymali na adres e-mail gtaonline@rockstargames.com, w tym także specyficzne, zasugerowanych nakazów i zakazów z niektórymi zespołami dev Rockstar, które aktywnie poszukują wyjątkowych zadań do wstąpienia w szeregi Rockstar Verified. Pierwsze kroki

Deathmatch Details Menu jest wtedy, gdy masz zamiar wprowadzić nazwę i opis swojego trybu Deathmatch, a także parametry takie jak, ilu graczy może być w każdej drużynie, ocena celu (zabij lub jakieś inne zadanie), Limit czasu i czas dnia. Należy pamiętać, że wszystkie rozgrywki typu deathmatch muszą być rozgrywane zarówno w normalnym (free-for-all) i dla odmiany z gospodarzem - w zależności od tego, który z nich można wybrać jako typ Deathmatch ustawiając to jako domyślne, gdy gracze wprowadzają pracę.

Zrównoważony wybór broni jest jednym z kluczowych składników w trybie Deathmatch. Za pomocą opcji Blokada broni, możesz zawęzić tryb Deathmatch do jednej konkretnej broni (Forced Only), ograniczenia broni startowej, ale także pozwalają na Dowóz + Przetworniki (wymuszone) lub można pozwolić graczom na przynoszenie dozujące (własność + Dowóz). To pozwala na tworzenie rozgrywki typu deathmatch, które są tylko wyposażone w pistolety, noże, tylko, tylko ... pięści, co chcesz itd.


Chce ktoś zagrać w tenisa? ha

Doskonałe Położenie

Podobnie jak przy tworzeniu Wyścigów, kładąc zestawy wyzwalania, gdzie gracze będą musieli przejść to aby rozpocząć z bezpłatnym trybem Deathmatch, a także ustanawia szorstką lokalizację gdzie akcja będzie miała miejsce. Warto również wspomnieć o tym że, aby zrobić zdjęcie w holu aparatu należy ustawić tło pre-Job. Następne w kolejce są wszystkie ważne punkty odradzania. Są to punkty, w których gracze będą pojawiali się (respawn) po śmierci, a także ich rozmieszczenie będzie w pewien sposób do określenia, jak zabawa grając w trybie Deathmatch. Liczba punktów odradzania wymagana jest do wyświetlania w prawym dolnym rogu ekranu, a to zależy także od gracza liczby ustawionych detali w menu Deathmatch. Jeśli czujesz, że jest zbyt tłoczno, pamiętaj, że możesz wrócić i dostosować wszystkie z tych informacji w dowolnej chwili.

Trzeba także określić pewny Zespół Startowych Punktów (jeden na gracza), który pojawia siętam gdzie gracze zaczynają, gdy twoja praca jest rozgrywana jako Deathmatch drużynowe. Ogólnie chodzi o to, że będziesz chciał rozpocząć grę z ich drużyną na przeciwległym końca pola gry, ale nie ma sztywnych zasad, więc zachęcają do eksperymentowania. Może zobaczą jakieś inspiracje (standoffs) w stylu Red Dead Redemption?

Po to są w miejscu, że nadszedł już czas, aby rozpocząć wypełnianie pola gry w rzeczy takie jak bronie, zdrowie, armor, pickupy, a nawet pojazdy i rekwizyty, takie jak kabiny i barierki, aby zapewnić dodatkową osłonę. Tylko w ten sposób możemy stworzyć wyważony tryb Deathmatch, następnie należy także przetestować go wielokrotnie i zmienić odpowiednio sytuację. Jeśli miejsce skonfigurowanego snajpera czuje się, że jest nieco zbyt widoczne, umieścić należy tam jakąś osłonę. Jeśli uważasz, że gracze idą prosto do P - 996 Lazer Ci spadnie i możesz zacząć dominację stamtąd, a może trzeba ci trochę ciężkich sił ognia na ziemię, aby pomóc ci utrzymać trochę równowagi? Żaden problem, umieść tam to czego potrzebujesz.

Jeśli chcesz, aby szybko określić podstawowe struktury jak punkty odradzania, to Zacznij od Punktów i Dowozu broni, wrócić i dostosować mozesz je później uderzając opcję Randomize po zawarciu spustu, aby uzyskać natychmiastowy grywalny tryb Deathmatch wewnątrz wybranego obszaru. Możesz także przełączyć się do kamery w grze, naciskając Wybierz /przycisk Wstecz i miejsce punktów odradzania, broń i wszystko od podstaw. Pozwoli to uzyskać dostęp do tworzenia w pomieszczeniach podziemnych i wewnątrz niektórych budynków.


Dodanie zbyt dużej ilości Cover Plus, zbyt wiele pancerzy i zdrowia pick-up może spowodować, że siły obronne pozycji będą zbyt korzystne, więc zawsze sprawdzaj i udoskonalaj swoje rozgrywki typu deathmatch.

Badania 1, 2, 3

Wywołanie opcji Testuj pozwala grać przeciwko AI (prawdopodobnie przeciwko sztucznej inteligencji od Artificial Intelligence) twój Deathmatch kontrolowany przez opozycję musi wypełnić jeden test przed opublikowaniem tej pracy. Jednak nie sądzimy, że kończy się, gdy badany deathmatch jest w środowisku naturalnym. Pamiętaj, aby aktywnie zbierać opinie od znajomych i członków załogi, a także komentarze i ocenę dokonaną przez szerszą społeczność Social Club, a następnie możesz wrócić do odpowiednio zaktualizowanej wersji trybu. Można nawet dodać notatki do opisu w taki sposób, że wracając gracze mogą zobaczyć, co się zmieniło i wiedzą już to, że jeśli aktywnie będzie szczypana praca już po uruchomieniu to będzie zawsze urozmaicona i ciekawa.

Wskazówki projektowe

Bilans powinien być zawsze ostatecznym celem -poczucie, że każdy gracz ma równe szanse na zwycięstwo i że żaden konkretny punkt odradzania nie oferuje nieuczciwej przewagi lub wady.
Takie rzeczy jak wysoki parter i linie wzroku będziesz musiał starannie rozważać przed umieszczeniem okładki. Dzięki tej wiedzy, można tworzyć ciekawe działy takie jak skuteczne plamy snajperskich ostrzałów (z poręcznym karabinem snajperskim potrzebnym do rozruchu) i wąskim gardłem.
Zachowaj promień swojego trybu Deathmatch w umyśle; gracze nie chcą być w maratonie, aby dostać się do temperatury działania.
Chyba, że Deathmatch odbywa się na bardzo dużym obszarze, to wtedy należy rozważyć obniżenie minimalnej liczby graczy. Pozwoli to łatwiej zebrać wystarczającą ilość graczy do uruchomienia pracy i zmniejszyć ryzyko utrzymywania swoich graczy aby czekali.
Rozważ umieszczenie potężnej broni w trudniej dostępnych miejscach, takich jak na niskim dachu, gdzie gracz będzie musiał wspiąć się do niego aby się tam dostać. Staraj się umieścić przetworniki (czyt. pickups) w bardziej niebezpiecznych obszarach, w takich, gdzie gracze nie mogą po prostu dokonywać ostrzału w kącie z rocket launcher.
Jeśli chcesz założyć Deathmatch, gdzie może być wykorzystana tylko jedna broń, wybierz ją jako przymusowa broń w menu Deathmatch Szczegółów i włącz opcję Zablokuj broń do poboru lub wymuś tą opcję + tylko tłoczone. Z wybranym drugim wariantem, nikt nie może podnosić broń, która jest umieszczona na polu, a która także jest wybierana automatycznie jako broń podstawowa.
Urozmaicona rzeźba terenu i istniejące struktury mogą sprawić, że Deathmatch będzie bardziej interesujący, gdy pędzisz w Free Mode, możliwe także, że udasz się na poszukiwanie nowych, potencjalnych miejsc użytkowych.
Możesz dodać dynamiczne rekwizyty takie jak wybuchowe beczki lub pojazdy i dać graczom różne opcje taktyczne.
Punkty odradzania powinny być umieszczone w pobliżu, gdzie działanie może być takie, że każdy pojawiający się grasz (Spawn) nie powoduje natychmiastowej śmierci. Ponadto upewnij się, że dostosowanie orientacji punktów odradzania przyciskami L1/LB i R1/RB, upewniając się, że gracz stoi w obliczu akcji kiedy oni pojawiają się na mapie (spawn). Nie ma nic bardziej frustrującego niż pojawienie się (spawn) w szaleńczej walce z niespodziewanym atakiem zza pleców.
Podczas umieszczania odradzania lub pokrywy punktów, uważaj na kamień, papier, nożyczki (chyba to znacie? Wiec weźcie to pod uwagę xd) Należy zachować takie podejście aby wszystkie pozycje miały przewagę nad niektórymi ale z gorszą sytuacją w stosunku do innych.
Test, test, a następnie testuj trochę więcej! Zachowaj rzeczy dostrajając je stopniowo, aż nie będzie można znaleźć nic więcej do poprawy.
Sprzedawaj swoje dzieło - wraz z mądrym tytułem i dobrze napisanym opisem w połączeniu z niecodziennymi zdjęciami co może zaowocować utworzeniem się pop na stronie Social Club, czyli więcej graczy będzie to zauważyć. Należy również być kreatywnym w poszukiwaniu promowania swoich dzieł wśród załogi, twoi znajomych Social Club, a także na zewnątrz kanałów mediów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter i YouTube, aby upewnić się, że wszyscy twoi przyjaciele wiedzą o tym i dadzą mu szansę aby go przetestować razem z tobą.
Zmiana trybu pracy kamery do widoku z trzeciej osoby często podczas edycji Deathmatch, daje możliwość zobaczenia, jak rekwizyty i przedmioty będą działać w grze. Skomplikowany labirynt rekwizytów może fajnie wyglądać z góry, ale można też to zrobić z frustrującą mapą. Może to również pomóc umieścić broń i przedmioty dokładniej na mapie.
Chociaż może to być kuszące, aby wypełnić obszar w egzotyczne bronie i pojazdy, ale może to spowodować duże, niesymetryczne doświadczenia.

Czas publikacji

Kiedy jesteś w pełni zadowolony, póść przebój i Opublikuj Deathmatch, który będzie dostępny dla całej społeczności za pośrednictwem strony internetowej Social Club. Stamtąd można je pobrać, Grać, wyróżniać tempo pracy i udostępniać w każdej chwili. Miej oko na ich opinie w komentarzach dla potencjalnych aktualizacji później.

Zapraszamy wszystkich do dyskusji w sprawie pomysłów lub wskazówek z resztą społeczności Social Club w komentarzach poniżej (ale, jak zawsze, należy oprzeć się pokusie spamu, powtarzających się linków do dzieł itp.). Powodzenia z maestro Deathmatch & Race Kreator i mamy wszyscy nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci udoskonalić wszelkie istniejące lub nowe miejsca pracy jakie mogą być gotowanie wkrtóce.

Źródło: Rockstar Games

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz